Hej, jag försöker göra min första Deklaration/Årsredovisning och fastnade på Kontroll av årsredovisning vid Digital signering.
Fastnade först på att jag lagt in aktiekapitalet som en manuell transaktion och inte som ett ingående belopp.
Ändrade detta och gjorde en korrigerings verifikation. (Enligt tips i annan tråd här, tack @Roffakab )
Men jag får nu varningen:
Raden 'Belopp vid årets ingång' i kolumnen 'Aktiekapital' (25 000) stämmer inte med raden i balansräkningen (0).
Tittar jag på sidan "Förändringar i eget kapital" står det 25 000 i rutan Aktiekapital/Belopp vid årets ingång, och samma i Belopp vid årets utgång.
Tittar jag på sidan "Balansräkning" står det under "Bundet eget kapital / Aktiekapital" 25 000
Så jag förstår inte vad det som är fel nu, vilken balansräkning är det som det är 0 i?
Konto 2081 har nu -25 000 både som ingående och utgående saldo för perioden.
Mvh Anders
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-04-15
Löst! Gå till lösning.
Hej @Konsult-Anders!
Jag funderar på om det möjligen kan vara företagets första år? Om så är fallet ska du inte ange aktiekapitalet som ingående balans. Istället ska du skapa upp en verifikation med insättningen av aktiekapitalet, exempelvis 1930 mot 2081. I Deklaration/årsredovisning anger du Registreringsdatumet för företaget under Underhåll - Företagsuppgifter.
När du gör detta ska första raden på Förändring i eget kapital i årsredovisningen ändras. Klicka sedan på på Visa alla kolumner och ange Insatt kapital vid bolagets start, varningen ska då försvinna:
Om det är företagets första år bör den här lösningen fungera för dig. Om så inte är fallet eller om varningen kvarstår får du gärna återkomma så kikar vi vidare på det.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
Hej,
jag har exakt samma problem men även om jag uppdaterar Underhåll - Företagsuppgifter med bolagets registrerings datum ( 2022-10-05), Så är det inte möjligt att manuellt skriva i rutan för Insatt kapital vid bolagets start. Första räkenskapsåret är 2022.10.05.2023-12-31.
Vad kan jag göra?
Tack på förhand,
/Gustaf
Hej @gustaf_dah
Tack för att du skriver till oss.
Utan att se ditt program känns det som om du kanske har bocka i Klart i menyn till vänster på Förändringar i Eget kapital. Då blir alla fälten utgråade. Prova att du bockar ur klarmarkeringen och välj Visa alla kolumner så borde det gå att ange Insatt kapital vid bolagets start sedan.
Om mitt lilla antagande inte stämmer behöver du slå en signal till programsupporten som vid behov kan koppla upp och hjälpa dig felsöka.
Ha en fin dag
/Tinna
Det är företagets första år, så då var det alltså rätt från början...
Efter ha angivit Registreringsdatum och Insatt aktiekapital enligt ditt förslag så försvann varningen och kontrollen av årsredovisningen gick igenom!
Tack 🙂
/Anders
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.