Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Återbet. av en lev.faktura i en annan momsperiod - eEkonomi

Hej i januari bokförde o betalade jag en faktura i förskott. Fick inga varor så leverantören har betalat tillbaka allt i juni månad. Hur ska jag bokföra återbetalningen så att det inte blir fel på momsredovisningen som jag nu ska göra för april-juni? Det är en utlandsleverantör så betalat Vid reg av fakturan så var konteringen i SEK:

2440  K 2504,38

2624 K    624,10

2645 D    624,10

4057 D  2504,30

När faktura betalades så konterades detta så här:

2440 D 2504,38

1930 K 2520,20

7960 D     15,82 

beloppet som nu betalats tillbaka skiljer sig pga valutadiff o är 2558,81SEK  men i euro är det samma belopp

Vänligen chantal

4 SVAR 4
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Re: Återbet. av en lev.faktura i en annan momsperiod - eEkonomi

Hej!

Fick du en kreditfaktura på ditt återköp? Isåfall är det enklast att lägga upp den under Inköp - Leverantörer och använda samma konton som du använde vid inköpet. 
Därefter registrerar du att du fick in pengarna genom att matcha inbetalningen mot kreditfakturan.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Highlighted
NY MEDLEM

Hej, nix jag fick ingen kreditfaktura så hur ska jag kontera?
Vänligen Chantal
Highlighted
CHAMPION

jag brukar ibland använda kopia på "original"-fakturan men ange ett K eller C före numret och registrerar den som kreditfaktura, men innan jag registrerar fakturan så ändrar jag på leverantören till Autogiro (glöm inte att ändra tillbaka autogiro efteråt)

Highlighted
CONTENT PRODUCER

Okej. Då lägger du registrerar du pengarna in på ditt konto via Kassa- och bankhändelser.
Sen matchar du det mot en Övrig insättning och utgår från de konton som du bokfört mot innan.

Alltså
2624 D    624,10

2645 K    624,10

4057 K  2504,30

1930 D beloppet du fick 

+ eventuell valutaändring.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~