- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Attest av leverantörsfakturor
Hej,
Jag frågade tidigare om registrering av leverantörsfakturor då kontantmetoden används i Visma.
Hur är det med möjlighet att göra attester av leverantörsfakturor i Visma då?
Kan man ordna att det är minst 1 som ska attestera?
Hur gör man rent praktiskt vid attesteringen i Visma?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej @marianneh1
Tack för att du kontaktar oss.
Attestering av leverantörsfakturor i Visma eEkonomi är smidigt och enkelt, även när du använder kontantmetoden. Eftersom du använder kontantmetoden kommer betalningen, precis som vanligt, att bokföras först när den sker, inte när fakturan skapas.
Det är möjligt att ordna så att minst en person måste attestera leverantörsfakturor i Visma eEkonomi. Om du vill ha möjlighet att ha flera attestanter och bestämma i vilken ordning de ska attestera leverantörsfakturor, kan du behöva uppgradera till Visma eEkonomi Pro, om du inte redan har den varianten.
Hur du rent praktiskt går tillväga vid attesteringen i Visma eEkonomi kan du läsa om i vårt hjälpavsnitt Attestera leverantörsfakturor. Där finns detaljerade instruktioner. Om du föredrar att få en demonstration direkt i ditt program, är du varmt välkommen att kontakta vår kunniga support. Vi finns här för dig!
Välkommen att kontakta supporten
/Tinna
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej igen,
Hur ser man i Visma att leverantörsfakturor är attesterade? Hittar ingen tydlig beskrivning av det
Mvh
Marianne
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej @marianneh1
Du kan se det om du går in under Leverantörsfakturor och klickar på Öppna. Längst ner till vänster ser du vilken status fakturan har.
En annan tanke är att om ni arbetar med attestflöden, brukar oattesterade fakturor hamna under Utkast, medan fakturor som är attesterade (men ännu obetalda) ligger under Obetalda leverantörsfakturor.
Hoppas detta hjälper dig.
/Tinna
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej igen, Vi är åtminstone 2 st som ska attestera fakturorna men som det fungerar nu är det endast en som kan attestera. När fakturan kommer till den första personen enligt vald ordning så finns det bara möjligheten; Attestera och bokför. Den kommer således aldrig vidare till nästa person som också attestera. Varför finns det inte den valmöjligheten i Hantera flera fakturor? Hur ska man göra rent praktiskt? Vi har krav att 2 st ska attestera fakturorna och att det ska synas i systemet när man tittar på en leverantörsfaktura.
Mvh
Marianne
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej igen @marianneh1
Men det tror jag vi ska kunna lösa med en inställning i programmet. Du som använder Visma eEkonomi Pro kan ha flera attestanter och bestämma i vilken ordning de ska attestera. Du hittar attestinställningarna inne på leverantören, enligt bild nedan.
Om du vill att vi tittar på det tillsammans så är du alltid välkommen att slå en signal till mina kunniga kollegor på supporten.
/Tinna
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej igen,
Jag kan fortfarande inte få det att 2 st ska kunna signera fakturan? Har valt enligt valfri ordning, sedan testat att attestera själv och sedan skulle den andre attestanten attestera. Men det fungerar ju inte. Det finns bara valknappen Hantera flera fakturor: Attestera och bokför eller Skicka för attest. Varför finns inte valmöjligheten "Attestera" också och inte bara "Attestera och bokför"? Vi ska vara 2 st som ska attestera fakturorna och inte bara en.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej @marianneh1
Jag förstår verkligen att det kan vara frustrerande när saker och ting inte funkar som man tänkt sig. För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt tycker jag det är bäst om du ringer vår support. Våra experter kan guida dig steg för steg och se till att allt är korrekt inställt för att ni ska kunna vara två som attesterar fakturorna.
Kontaktuppgifter till vår support hittar du här. De är superduktiga och jag är säker på att de kan lösa detta snabbt åt dig.
Välkommen att kontakta supporten.
/Tinna
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej,
Fick ni någon lösning på detta? Jag har exakt samma problem. Redan den första attestanten har bara "Attestera och bokföra" att välja på, så då spelar det ju inte någon roll att jag har lagt upp flera attestanter och kräver att det ska attesteras i en viss ordning. Väldigt frustrerande eftersom det är krav på minst två attestanter i vår samfällighet.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej @uttervik,
Om du gått igenom ovan inställningar och ändå inte får till att ni är fler som kan attestera fakturan så rekommenderar jag dig att kontakta vår support, för att vi ska kunna hjälpa dig vidare på bästa sätt. De kan då gå igenom inställningarna med dig och eventuellt göra en felsökning direkt i ditt program.
Kontaktuppgifter till vår support hittar du på vår hemsida.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej igen,
Det förslaget till inställning fungerar inte. Blir inte att två ska attestera även om man valt enligt ovan; attest enligt valfri ordning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Jag har varit i kontakt med support tidigare, utan att fått hjälp. Jag får göra ett nytt försök, men det känns som att det är en bugg. Men rent generellt tycker jag att attestfunktionen var ganska kass, eftersom jag måste lägga attestflödet direkt på leverantören (och samma leverantör kan ju ha olika attestanter beroende på vad som inhandlats). Jag kan inte heller se när jag skickar ut fakturan vart i flödet fakturan går iväg, så jag kan inte ändra flödet. Vi har krav på två attestanter enligt våra stadgar, och när attestflödet inte fungerar som tänkt kommer jag ju inte kunna vara 100% digital, utan behöva göra någon work-around.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej,
Nej jag fick inget riktigt bra svar på att två st ska kunna attestera en faktura. Spelar ingen roll om det ska attesteras enligt valfri ordning eller viss ordning. Det är bara en som attesterar oavsett vad man väljer. Jag lägger upp fakturorna för en leverantör, väljer då att den ska skickas för attest. Har innan precis som du valt attesteras enligt valfri ordning. Då jag är kassör är jag en av attestanterna. Vi som lagts upp som ska attestera får då mail att det finns en faktura att attestera och godkänna. Men som sagt det är bara en som kan göra det. Fakturan skickas inte vidare till nästa person som ska attestera. Precis som du skriver; är väldigt frustrerande. Vi får se till att vi får ett ordentligt svar hur detta ska göras i Visma. Det måste finnas en möjlighet för två personer att kunna attestera en faktura i systemet innan den slutligen bokförs och betalas.
Mvh
Marianne
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Tack, jag har varit i kontakt med support tidigare i ärendet, utan att få det löst. Trodde då att det kanske var lite "skräp bakom spakarna" som gjorde att det inte fungerade. Men nu har jag personligen suttit bredvid ordförande när han skulle attestera och han har verkligen bara "Attest och bokföra" att välja på. Och då faller ju hela poängen med att lägga upp attestflöden. Får ta ett nytt samtal med support, men skönt att höra att det inte bara är jag som har problem.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej @uttervik och @marianneh1
Jag vill verkligen tacka er båda för ert engagemang i frågan.
Jag har vridit och vänt på mitt eget program, och jag ser att vi är fler som kan attestera en faktura.
Det finns några fallgropar som jag vill göra er uppmärksamma om:
Om jag skapar en faktura, och sen går in för att attestera den kommer mitt standardval vid attest vara Attestera och bokför. Anledningen till det är personen som skapar en faktura också ska få möjlighet att direkt kunna bokföra den. Om personen som skapade fakturan att börja med vill attestera fakturan, och skicka den vidare för fortsatt attest, ska den då klicka på den lilla pilen i den gröna knappen vid Attestera och bokföra. Då bör ni se att ni får fram alternativet Attestera.
Beroende på hur liten eller stor min skärm är ser jag även att jag ibland behöver zooma ut några snäpp i webbläsaren för att få fram alla alternativ under pilen.
Jag hoppas att det här kan hjälpa er något på vägen, men jag rekommenderar verkligen att ni kontaktar supporten så vi kan hjälpa er vidare med en felsökning, eftersom fler ska kunna attestera en faktura.
Önskar er båda en fortsatt fin dag och en trevlig helg när det väl är dags!