Hej!
Vad gäller kundfakturor utan OCR så gäller samma hantering oavsett banksamarbete eller inte, d v s att programmet föreslår en faktura om betaldatumet är inom 5 dagar från förfallodatumet och totalbeloppet stämmer. Finns flera tänkbara fakturor så matchas ingen alls. Man måste alltid manuellt godkänna fakturan som programmet föreslår genom att trycka på Bokför, innan det att den registreras som slutbetald.
Arbetar man däremot med OCR på sina fakturor och det numret stämmer tillsammans med ovan kriterier, så bokförs dock fakturan direkt som betald.
Vad gäller leverantörsfakturor däremot så hanteras det lite olika beroende på om man har ett banksamarbete eller inte. Har man ett samarbete till någon av bankerna Handelsbanken eller Danske Bank, så innebär det att betalfiler går iväg till banken med automatik så fort en leverantörsfaktura skapas, och när de sedan betalats på banken så matchas också fakturorna i programmet med automatik samt blir bokförda. Vid övriga banksamarbeten eller om man inte har något sådant aktiverat över huvud taget, så gäller exakt samma kriterier som på kundfakturorna ovan.
/Karl