Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Automatiska matchningar under Kassa- och bankhändelser - eEkonomi

Jag har tidigare använt Billogram för fakturering. Där ser jag automatiskt när jag har skickat en faktura och den blivit betald. Varför kan jag inte göra det i Visma eEkonomi? 

Jag har automatisk koppling mot banken.
4 SVAR 4
KenArd
CHAMPION

Hej Jonas,
Just nu är det bara Handelsbanken vad jag vet som har den bankkopplingen med extra allt.
Man kan även godkänna filerna i mobilappen.

MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Vad gäller kundfakturor utan OCR så gäller samma hantering oavsett banksamarbete eller inte, d v s att programmet föreslår en faktura om betaldatumet är inom 5 dagar från förfallodatumet och totalbeloppet stämmer. Finns flera tänkbara fakturor så matchas ingen alls. Man måste alltid manuellt godkänna fakturan som programmet föreslår genom att trycka på Bokför, innan det att den registreras som slutbetald.

Arbetar man däremot med OCR på sina fakturor och det numret stämmer tillsammans med ovan kriterier, så bokförs dock fakturan direkt som betald.

Vad gäller leverantörsfakturor däremot så hanteras det lite olika beroende på om man har ett banksamarbete eller inte. Har man ett samarbete till någon av bankerna Handelsbanken eller Danske Bank, så innebär det att betalfiler går iväg till banken med automatik så fort en leverantörsfaktura skapas, och när de sedan betalats på banken så matchas också fakturorna i programmet med automatik samt blir bokförda. Vid övriga banksamarbeten eller om man inte har något sådant aktiverat över huvud taget, så gäller exakt samma kriterier som på kundfakturorna ovan.

/Karl
christina14
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Automatisk matchning av betalningar i klistra in kontoutdrag - eEkonomi.

Vissa levfakturor och kundinbetalningar matchas per automatik men inte alla. Vilken parameter bestämmer detta och hur kan jag få alla med samma belopp att matchas?
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Christina,


Jag tror du hittar svaret på din fråga i denna tråden, har du ytterligare frågor får du gärna ställa dem här. Lite mer information finns att läsa i tråden Matchning av fakturor, lev och kund - eEkonomi samt Linnéas svar i tråden Bokföra betalningar vid export av LB fil - eEkonomi.


Ha en fin dag!
/Theodor