Hej!
Behöver er hjälp igen. Har letat efter information i 2-3 timmar men inte riktigt hittat all info jag behöver. Jag har sålt ett av mina inventarier och undrar hur ja ska gå tillväga för att bokföra detta.
Hur ska jag bokföra detta?
Det finns en funktion som heter "Sälj inventarie". Räcker det med att man gör denna? Eller måste man även sedan följa guiden jag klippt in nedan? Överlappar funktionen och guiden nedan varandra?
Jag bokför också enligt kontantmetoden. Guiden nedan verkar vara enligt faktureringsmetoden. Finns det några steg jag ska göra annorlunda än nedanstående rutiner?
Jag är jättetacksam för ett lättbegripligt och utförligt svar! Stort tack!
"Bokföra försäljning av inventarie
När du har sålt en inventarie måste du skapa en manuell verifikation för att din försäljning, momsredovisning och ditt resultat ska bli korrekt. Du måste också också skriva ett manuellt kvitto och ge till köparen av inventarien.
Läs mer om hur du gör för att registrera en inventarie som såld här: Åtgärder för inventarier.
Välj konto 3970 Vinst vid avyttring av immateriella och materiella inventarier om du gjorde en vinst vid försäljningen och konto 7970 Förlust vid avyttring av immateriella och materiella inventarierom du gjorde en förlust.
Korrigera momskoden på försäljningskontot
Nu ska du ändra till den rätta momskoden på försäljningskontot.
När köparen av inventarien betalar till dig antingen via banken eller kontant, måste du matcha transaktionen under Kassa- och bankhändelser.
Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 24-05-20
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.