Har ett litet dilemma...
29/12 beställde jag några förbrukningsinventarier via e-handel och betalade med mitt företagskort. Tanken var då att dessa kostnader skulle hamna på 2023. Vad jag inte tänkte på vid beställningstillfället är ju att en kortbetalning alltid läggs som reserverat belopp till det att leverantören drar pengarna från kontot vilket oftast sker när de packar beställningen.
Leverantören drog dessvärre pengarna den 2/1 och eftersom jag har bankkoppling så har jag nu bankhändelser på "fel sida" av året.
Är det på något sätt möjligt att bokföra så att kostnaderna hamnar på 2023 så som jag hade tänkt från början?
Mitt förslag är att du bokför inköpet enligt kvittot på en manuell verifikation per den 29/12 med motkonto Övriga kortfristiga skulder 2860. Sedan bokar du bankhändelsen mot det kontot den 2/1.
Om jag tolkar dig rätt använder jag alltså 2860 istället för 1930?
Ja, just det - då stämmer 1930 med bankens saldo på bokslutsdagen.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.