Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bankhändelser saknas/har fel datum, Bankkoppling SEB - eEkonomi

Hej!
Jag har bankkoppling till SEB och upptäckte för några dagar sedan att fyra bankhändelser saknades, en från 27/12 2017, en från 29/12 2017 och två från 2/1 2018. Då jag givetvis redan momsdeklarerat för december blev jag nu tvungen att föra in dessa händelser manuellt, göra om momsrapporten och rätta momsdeklarationen hos Skatteverket. Jag vet inte om jag kommer få betala en avgift till Skatteverket för det, men jag hoppas inte det. Borde man inte kunna lita på att alla transaktioner hänger med?
Idag upptäckte jag även att datumet på två transaktioner i januari inte stämmer med vad som står på kontoutdraget. De är genomförda den 13/1 men i Visma eEkonomi Smart står det att de är från den 15/1. Och det går givetvis inte att ändra datumet för bankhändelser som kommit in via bankkoppling. Vad ska jag göra?! Jag vill inte bokföra fel!
Mvh Linnea
3 SVAR 3
Bertil73
MEDLEM

Vad gäller saknade transaktioner så ser du vad det förväntade beloppet på företagskontot är ovanför transaktionerna i kassa- och bankhändelser. Detta bör ju stämma med det faktiska saldot på kontot, när allt är bokfört. Annars är det ju något som inte stämmer.

I de fall man köper något med kort som är kopplat till företagskontot så står detta som ett "preliminärt kortköp", någon eller några dagar senare så kan denna transaktion ha bytt datum... om man då är för snabb med att bokföra direkt när transaktionen syns och står som preliminär så stämmer inte datumen mot det man har bokfört....  Dessutom, det datum som står på ett kvitto på ett t.ex ett kortköp behöver inte alls stämma med vad som sedan är bokföringsdatum på bankkontot, t.ex när man köper frakt av postnord så har kvittot alltid annat datum än den faktiska dragningen på banken. Själv kör jag konsekvent bokföring enligt bankkontot, sedan får kvittot visa vad det vill. Kan det vara något sådant du har råkat ut för i sista stycket?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt svar! Ja, nu har jag ju lärt mig att stämma av det förväntade beloppet mot det verkliga beloppet på kontot, och kontrollera vad som saknas om det inte stämmer. Men det irriterar mig ändå att det blir fel.


Jag vet att dragningsdatumet på kontot inte brukar stämma med inköpsdatum på kvittot. Men det som är fel nu är att datumet på kontoutdraget är den 13, men i Visma står det den 15 (inga kvitton inblandade). Om det varit tvärt om kunde det möjligen förklaras med att Visma importerat ett preliminärt dragningsdatum som sedan ändrats till ett senare dragningsdatum på bankkontot. Men att en bankhändelse i Visma har ett senare datum än den har på bankkontot kan jag inte förstå...


Min främsta fråga är dock hur jag ska göra med dessa bankhändelser? Jag kan varken ta bort dem eller ändra datumet. Är det okej att bokföra händelser på datum som inte stämmer med vad som står på kontoutdraget? Det känns helt fel, men hur ska jag göra för att få det rätt?

Datum framåt i tiden verkar ju mysko... det har jag aldrig sett. Har du automatisk bankkoppling eller klistrar du in kontoutdraget?  Jag klistrar in och ibland har Visma lite problem med att tolka informationen och det kan bli hur fel som helst, så det gäller att ha lite koll.

Testade själv nu och det stämmer ju att det inte går att ändra datum, det borde det ju åtminstone göra om man klistrar in kontoutdraget själv. Att det inte ska gå om kopplingen till banken är automatisk kan jag ju förstå.

Är dina bankhändelser bokförda?  då går det ju inte ta bort dem, men du kan trycka på en och välja ångra matchning och göra om allt. Fast om det bara rör sig om ett fåtal så skulle jag nog strunta i det och se till att det blir rätt framöver istället...