Hej!
Jag har ett kreditkort som jag gör de flesta av mina inköp för företaget med. Den är kopplad till företagskontot.
Jag brukar bokföra alla inköp mot konto 2411 manuellt från fakturan för kreditkortet jag får varje månad. Sedan bokför jag inbetalningen av fakturan, som görs med överföring från företagskontot, mot 2411 för att stämma av.
Jag undrar om jag kan göra processen smidigare genom att skapa ett företags- eller kassakonto för kreditkortet och därmed klistra in alla transaktioner från kreditkortet för att sedan matcha dem direkt mot 2411? Låter för mig att det skulle vara säkrare och smidigare än att behöva bokföra manuellt.
Finns det någon nackdel med detta? Eller är det rent felaktigt att göra så?
Löst! Gå till lösning.
Hej @AlexWest
Här kan du egentligen välja att jobba på det sätt som passar dig bäst! Vill du arbeta med manuella verifikationer så går det jättebra, och vill du lägga upp kontot under Kassa- och bankhändelser så fungerar det också utmärkt i programmet.
Om du vill lägga upp det som ett företagskonto där du kan matcha transaktionerna, gör du detta genom att gå in på Inställningar - Kassa- och bankkonton - Nytt företagskonto och väljer önskat bokföringskonto (här kan du endast välja på vissa 19xx-konton då det är rätt enligt baskontoplanen).
Du nämner att du matchar direkt mot 2411 och då är vi lite fundersamma på vad du menar där. Är det en faktura som är bokförd på det kontot, eller gör du det genom att till exempel göra ett övrigt uttag och konterar verifikationen själv?
För att vi ska kunna hjälpa dig vidare och kunna vägleda dig på bästa sätt behöver vi veta vilket bokföringskonto du har tänkt använda till kreditkortet och hur du har tänkt att matcha betalningarna i så fall. Min rekommendation är att du ringer supporten så kan vi diskutera tänkbara arbetssätt med dig direkt och ge tips utifrån det.
Välkommen att kontakta supporten.
Jag tar det igen här så kanske jag får en annan vägledning.
Supporten rekommenderat att jag inte skulle lägga upp ett konto för kreditkortet.
Så här tänker jag att arbetsflödet kan se ut.
– Jag skapar ett fiktivt bankkonto t.ex. 1941 för kreditkortet och klistrar in eller importerar kontoutdraget för kreditkortet från banken.
– Inköp och återbetalningar som skett med kreditkortet matchas mot konto 2411 och resp kostnadskonto så att det blir bokföringsmässigt korrekt. Inbetalningar av fakturor raderas.
– När fakturan för kreditkortet betalas från företagskontot 1930 så bokförs den mot konto 2411.
Frågan kvarstår vad som sker med kontot 1941. Den borde nollas vartefter och därmed bara vara ett mellankonto som inte påverkar bokföringen på något sätt. Har jag rätt här?
Hej
När du matchar händelsen efter att du klistrat in kontoutdraget för kredikortet så bokför du händelserna mot det kostnadskonto och med den moms inköpet avser t ex på detta sätt
1941 Kredit
5460 Debet
2641 Debet
Då är kostnaden redan bokförd och det räcker med att du bokför fakturan mot 1941 när den betalas. Det är egentligen enbart vid årets slut som en eventuell skuld behöver boköras om till 2411 för att du inte skall ha en skuld på ett fordranskonto.
men håller egentligen med supporten om att detta inte borde läggas upp som ett bankkonto eftersom det inte går att koppla det till ett skuldkonto. Det hade vart bäst om det hade gått att koppla kontot till 2411 istället för 1941.
Personligen så hanterar jag kreditkortsköpen i de företag jag bokför för via manuell hantering för att slippa blanda in ett forranskonto (1941).
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.