Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

wisser01
MEDLEM

Beräknat resultat (ej bokfört)

Hej, jag har ett stort problem med en post i Balansräkning som jag inte lyckas lösa, hoppas på hjälp från någon duktig person på Forum.
Hela bokföringen är i praktiken klar och det som återstår är att göra en sista kontroll, då dyker det upp ett problem med en röd varning beträffande balansräkningen.
När jag granskar denna så stämmer inte summan av tillgångar med summan av skulder/eget kapital, hittar dock en post som motsvarar denna skillnad som heter "Beräknat resultat (ej bokfört)", denna stämmer på kronan med differensen. Se bif. bild nedan:

 

wisser01_0-1711254481104.png

 

Har försökt på alla sätt att hitta ett sätt att bokföra bort denna så den hamnar under rätt rubrik/konto men klarar helt enkelt inte av detta. 
Snälla, om någon vet eller kan ge ett tips vore jag oerhört tacksam.

//Christer

 

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Du har ett saldo på kontot Balanserat resultat som är felaktigt, det ska inte vara annorlunda än det fria egna kapitalet i föregående bokslut om det inte lämnats utdelning och det gick ju inte då det var förlust det året. Kontrollera först varför detta inte stämmer. 

Sedan har du redan bokfört årets resultat med 120023 kr. Eftersom du även har ett resultatbelopp kvar som inte är bokfört har du gjort någon resultatpåverkande transaktion efter att resultatet bokfördes. Nollställ den resultatverifikation du gjort som bokade årets förlust och gör därefter om resultatbokningen så att du får med hela resultatet. 

 

Om det negativa saldot på likvida medel egentligen är en nyttjad checkkredit ska det saldot föras om till kortfristga skulder. 

 

En helt annan frågeställning är om du har upprättat kontrollbalansräkning pga förlusterna -aktiekapitalet är helt förbrukat. Men de reglerna hoppas jag att du har koll på.

 

wisser01
MEDLEM

Hej och tack för snabbt svar Annica, skall titta på detta igen och hoppas det skall gå bättre. En fråga till när det gäller programmets s.k. Varningar vid avslut av året. Är de röda väldigt alvarlig och de gula mindre alvarliga?

 

Tänkte ifall du vet.

Hej @wisser01 

 

Du har ju koll på läget 🙂

Markering i gult är en varning, vilket innebär att det behöver ses över, men du kan fortsätta utan att åtgärda. Röd markering innebär att det fel i deklarationen eller årsredovisningen. Dessa måste åtgärdas innan du går vidare till inlämning.

 

/Tinna 

 

 

wisser01
MEDLEM

Tusen tack då vet jag, ha en bra dag!