Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MagnusAE
MEDLEM

Betala ut utdelning

Jag har tragglat mig igenom Årsredovisning/Bokslut och allt är klart med skatteverket, bolagsverket osv. Gjorde utdelning , och har nu betalat ut den till mitt personkonto. Jag är helt novis på dett så måste fråga, ska jag göra något manuellt i VismaeEkonomi? Har har alltså klistrat in kontoutdraget om överföringen av utdelningsbeloppet och matchat denna mot 2898 (debet). 

7 SVAR 7
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Jag antar att du tidigare bokfört bolagsstämmans beslut om utdelning dvs 

Debet 2091

Kredit 2898

 

I så fall är det klart.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej

Tack för svar. Nej...det har jag nog inte, det är inget som sker per automatik när jag kör Årsredovisning/Bokföring tilläggsprogrammet? Kan jag göra detta nu i efterhand i annat fall?

Hej Magnus!

Programmässigt så behöver du ha bokfört din utdelning korrekt i Visma eEkonomi och när detta är gjort får du hämta nya bokföringsvärden i deklarationsmodulen. 

 

 

Du klickar på knappen Hämta bokföringsvärden så uppdateras endast de gjorda förändringarna och det som du själv manuellt har justerat tidigare kommer inte att försvinna vilket kan vara skönt att känna till. 

När detta är gjort kan du komma att behöva komplettera utdelningen under Förändringar i eget kapital som är en flik i själva årsredovisningen.

 

Hoppas du får ihop det nu och kan njuta av sommaren. 

 

/Tinna 

Hej Tinna. Tack för svar. Ja ok, men alltså. Jag är klar med allt som rör årsredovningen, bokslut och allt är klart. Min fråga är bara, om jag gjort rätt som flyttat över utdelningen till mitt personkonto.  Har har alltså klistrat in kontoutdraget om överföringen av utdelningsbeloppet och matchat denna mot 2898 (debet). 

Hej Magnus! 
För att det ska bli korrekt bokfört så behöver du först ha bokfört utdelning inne i Visma eEkonomi och utifrån det du skrev till @Roffak så tolkar jag som om du inte har gjort det. 
 

Så börja med att säkerställa att du verkligen har gjort det och om inte så öppnar du Deklarationstillägget - klickar på Uppdatera bokföringsvärden - kontrollera så det ser korrekt ut under Förändringar i eget kapital. Sedan färdigställer du deklarationen och låser igen. 


Efter att allt detta är klart kan du göra överföringen av utdelningsbeloppet till ditt konto.

 

Läs gärna vårt användartips Bokföra aktieutdelning - Så bokför du vinstutdelning där vi även visa konteringarna. 
 

Om du känner dig fortsatt osäker och vill att någon ska kika på hur det ser ut hos dig så rekommenderar jag att du slår en signal till din redovisningskonsult så vet vi att allt blir rätt och riktigt. 

 

Önskar dig en fin eftermiddag

//Tinna

Hej 

Ok, tack igen för hjälp. Men jag kan inte klicka på "Hämta bokföringsvärden" nu? Den knappen är låst då räkenskapsåret är klart så att säga, jag har redan deklarerat och gjort allt här. Eller? Kan jag tänka denna knapp? 

Hej Magnus! 

Du måste låsa upp din deklaration för att knappen Uppdatera bokföringsvärden ska bli klickbar och för att de justeringar du har gjort ska hämtas upp i din deklaration. Har du gjort det annars behöver du göra det och sedan blir knappen aktiv igen. 

Efter att du är klar så behöver du gå in igen och låsa men det har du säkert redan koll på. Mer info finns i hjälpavsnittet Gör färdigt och lås 

 

//Tinna