Hej!
Jag har registrerat en lev.faktura och sedan betalat den manuellt i min Internetbank.
Men i Visma står den nu som obetald och förfallen (status: ej i betalfil).
Lev.fakturan ÄR betald i rätt tid manuellt genom Internetbanken.
Hur får jag bort den som obetald i Visma?
(Se bifogad dump hur det ser ut nu i programmet).
Med vänlig hälsning/Tommy Olsson
Löst! Gå till lösning.
Gå till kassa- och bankhändelser. Om du inte har bankkoppling så kopierar du istället in bankkontoutdraget. Matcha betalningen mot fakturan. Det verkliga bankkontot ska stämma mot saldot på denna flik.
Mvh
Lovisa
Tack för svar Lovisa.
Jag har nog "strulat till det" för mig. Jag har nämligen bokfört betalningen som betald mot kvitto.
Men även reggat den som en leverantörsfaktura. Och det är nu den som visas som förfallen och obetald.
Hur gör jag då?
Hej Tommy,
Du kan ångra den matchningen du bokfört som kvitto och sedan bokföra om bankhändelsen mot din leverantörsfaktura istället. I vårt skrivna hjälpavsnitt Ångra matchad bankhändelse kan du se hur du gör för att korrigera bankhändelsen som bokförts felaktigt. När du matchar bankhändelsen på nytt väljer du bokföringshändelsen Betalning av leverantörsfaktura och väljer den faktura det gäller i listan.
När bankhändelsen är bokförd korrekt kommer leverantörsfakturan registreras som betald och den försvinner från listan Obetalda leverantörsfakturor. 🙂
/My
Toppen My, stort Tack!
Det var ju lätt fixat 🙂
Bra att det löste sig! Går nästan alltid att ångra en matchning under kassa- och bankhändelser. Sen gäller det att få lite rutin på att det som man lägger som leverantörsfaktura inte läggs som kvitto också så att det blir dubbla avdrag.
Mvh
lovisa
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.