Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

GöstaBo
MEDLEM

Bilförmån nettolöneavdrag - Hur skall det se ut?

Hej,

Jag har en bilförmån på 8919kr, och valt att lägga på detta på grundlönen och sedan göra ett nettolöneavdrag, är det korrekt att göra enligt nedan? (Eller måste man visa upp det lite mer)

GstaBo_0-1737442406690.png

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @GöstaBo 

Vår rekommendation är att du lägger upp det enligt forumtråden Lön direkt och bilförmån med nettolöneavdrag och att du tänker på att byta ut bokföringskontot på det övriga nettoavdraget så det konteras mot 7690 (som påpekas lite längre ner i tråden). 

Hoppas detta hjälper dig!

/Tinna

GöstaBo
MEDLEM

Tack, är det bara för synligheten som jag lägger upp en Bilförmånen som DEBET/KREDIT.
Eller fyller det någon mer funktion?

Jag har även gjort en lönekörning redan i Jan, fast då stod det konto: 2790, kan jag skapa en ny lönekörning och bara ta med kontona 2790 emot 7690 för att vända om det, eller räcker det att skapa ett manuellt verifkat?

Hej @GöstaBo 

Det är viktigt att ha med lönearterna även om de tar ut varandra på grund av spårbarhet och tydlighet. Jag rekommenderar att korrigera detta med en manuell verifikation, precis som du själv föreslår. Det är definitivt det enklaste sättet att hantera korrigeringen. För att det ska bli korrekt framöver är ett tips att du ändrar bokföringskonto direkt på lönearten under Inställningar - Löneinställningar