Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lön direkt och bilförmån med nettolöneavdrag.

Hittad en gammal tråd där lösningen var, i mitt tycke, lite felaktig. 

Vi använder Visma Lön 600 och nu har vi en kund som kör Lön Direkt. Han har då bilförmån och då vill ju vi ändra det till en med nettolöneavdrag då det är mycket förmånligare för honom.

Så som jag tolkar det så kan man då använda den vanliga lönearten "bilförmån" först plus och sedan minus men då blir väl, antar jag, det ingen rapportering via AGI´n, något som, så vitt jag förstått det, man skall göra med en nolla så att skatteverket vet att man har en förmån, om än med noll. 

I lön 600 så finns det en färdig löneart för detta, även om jag inte kan se någon skillnad på den mot bilförmånen. Så frågan är om det blir rätt om man bara lägger in plus och minus på samma löneart eller hur gör man? Eller är det så att Lön Direkt inte klarar av bilförmån med nettolöneavdrag? 

3 SVAR 3
Anton Ingvarsson
MODERATOR

Hej @AccountantfromHell_singland!

 

Precis som du säger så använder du dig utav lönearten Bilförmån först plus och sedan minus. Sedan lägger du även till lönearten Övriga nettoavdrag i minus Bifogar en bild på ett exempel nedanför. Förmånsvärdet ska redovisas i ruta 013/133 - Skattepliktig bilförmån på arbetsgivardeklarationen. Men som i detta exemplet så blir det 0 i ruta 013/133 - Skattepliktig bilförmån på arbetsgivardeklarationen. Och nettolönebetalningen ska inte redovisas till Skatteverket.

Skärmbild 2023-07-07 101138.png

Ha en fortsatt fin dag!

// Anton

Hejsan och tack för svar.. Har, till slut, haft tid att kika på det och det ser ju ok ut. Förutom att det övriga nettoavdraget väl ska hamna på konto 7690 (eller liknande) inte 2790 som är standard på lönearten. 

Hej @AccountantfromHell_singland!

 

Det låter helt korrekt! Du kan då även byta konto på lönearten under Inställningar - Löneinställningar - Lönearter, så behöver du inte ändra konto vid varje lönekörning. 

 

Ha det gott!

// Anton