Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

julia_wik
MEDLEM

Bilförmån

Hej,

 

Jag har en fråga gällande bilförmån.

 

Ägaren av företaget har tagit ut en leasingbil som han ska förmånsbeskattas för.

Denna person är anställd i annat bolag och får lön där ifrån upp till brytningsgränsen för statlig skatt.

Alltså ska bilen och den lön som behöver tas ut för förmånsbeskattningen beskattas med statlig skatt i detta bolag.

 

Hur löser man detta på lönebeskedet? 

 

Låt säga att förmånsvärdet är 11 700 SEK.

Hur mycket lön behöver han ta ut från detta företaget för att det ska täcka förmånsbeskattningen? Och hur gör jag för att det ska beskattas över brytgränsen när det inte är från detta bolag man plockar ut pengarna?

 

Vi har Lön Direkt i Visma Eekonomi. 

 

 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om jag tolkar din fråga rätt så får den anställde lön från företag 1 och i det bolaget redovisas även själva förmånsbeskattningen. 
Sedan är själva frågan hur mycket lön den anställda behöver ta ut i företag 2 för att det skall täcka beskattningen?

Själva kostnaden för förmånsbeskattningen beräknas på följande sätt. 

11 700 X 30% Personalskatt = 3 510
11 700 X 31,42% i arbetsgivaravgifter = 3 676,14

Så totalt blir det 3 510 + 3 676,14 = 7 186,14 i skatter och avgifter.

Tänk på att ta hänsyn till att på summan som är framräknad ovan kommer det tillkomma skatt och arbetsgivaravgift om det skall betalas ut i företag 2. 

Hoppas detta var svar på din fråga annars är du välkommen att återkomma.
Joachim






 

julia_wik
MEDLEM

Hej,

 

Tack för ditt svar! Jag ska försöka förtydliga, om något är oklart så kom gärna med följdfrågor!

 

Företag A betalar ut 60.000 SEK i lön till person X.

Företag B som person X äger plockar ut en leasingbil och person X ska i företag B förmånsbeskattas för denna.

 

Eftersom person X tjänar över brytgränsen för statlig skatt i företag A, så kommer även bilen i företag B behöva beskattas med statlig skatt om jag förstått det korrekt, då förmånen kan räknas som "lön"? Person X har egentligen inget behov av att ta ut lön i företag B, mer än för att täcka förmånsbeskattningen för bilen. Hur ska man tänka? Ska man dra någon extra skatt?

Hej

Det stämmer att det skall redovisas skatt och arbetsgivaravgift på lönen som tas ut i företag B också. Dvs katt och arbavgift på ren lön sedan tillkommer skatt och arbetsgivaravgiterna på förmånerna.

Då detta mer är en lönefråga än en ren bokföringsfråga så skulle jag rekommender att ni kontakter en lönekonsult för hjälp med beräkningen av lönen som skall täcka skattekostnaderna i företag B och hur ni skall lägga in detta i lönesystemet. 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim