Jag testade att göra faktura på medlemsavgiften till vår förening. Våra medlemmar har möjlighet att betala in en extra frivillig avgift. Så om fakturan är på 175kr men inbetalt belopp är 200kr, alltså 25 kr extra i frivillig avgift, hur ska jag göra för att bokföra detta på rätt konto? Vi har olika konton för ordinarie medlemsavgift, familjemedlem och frivillig avgift.
När jag väljer att registrera inbetalning kan jag ändra beloppet som är inbetalt, men jag har inte testat att bokföra det än, för jag vill veta om jag någonstans i nästa steg kan välja vilket konto det ska gå in på när inbetalt belopp inte överensstämmer med fakturan..
Någon som vet?
Vänliga hälsningar Lena
Matcha - Inbetalning av kundfaktura - välj rätt faktura - Ny bokföringshändelse - Övrig insättning - Egen kontering - ange konto där du vill ha de frivilliga bidragen 🙂
Så, ja det går att välja konto i nästa steg om kunden betalt för mycket.
Tack för svar! Detta är om man bokför via Kassa och bankhändelser förstår jag? inte om man väljer att registrera inbetalning manuellt?
Javisst! Allt som sker på bankkontot ska bokföras under Kassa- och bankhändelser. Om du inte har bankkoppling så går det bra att importera kontoutdraget under Kassa- och bankhändelser. Efter att du fått in bankkontot så kolla att saldot som står högst upp stämmer överens med summan på banken så har du allt under kontroll 🙂
Tack så mycket för hjälpen
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.