Gjorde en försäljning på en större summa och kunden valde att ta det på avbetalning via Resurs bank. Då jag använder iZettle och bara har kassa i mobilen så kunde jag bara välja att lägga in köpet som en kontant betalning eller som Swish. På båda dessa så blir det ju hela köpesumman som går in i dagskassan, men när jag får pengarna 2 dagar senare från Resurs bank så har de ju dragit av sin avgift. Nu vet jag inte hur jag ska matcha den Bank- och Kassahändelsen i eEkonomi. Var ska jag kontera avgiften? Och "fattas" det inte pengar i dagskassan den dagen, så att säga. Om någon har en vettig lösning på detta tar jag gärna del av era erfarenheter.
Sedan undrar jag om det är bättre att göra den typen av försäljning via fakturering med "direktbetalning" istället för att som nu slå in den i kassan?
/ Björn i Lund
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-08-26.
Löst! Gå till lösning.
Hejsan,
Förslagsvis kan du bokföra avgiften på konto 6570 - Bankkostnader.
I eEkonomi så matchar du händelsen som du brukar mot dagskassan, eftersom det finns ett belopp kvar att stämma av kan du klicka dig vidare till Ny bokföringshändelse. Nu kan du matcha beloppet som finns kvar att stämma av mot rätt konto, välj bokföringshändelsen Övrigt uttag och inköpstypen Egen kontering och kontera mot konto 6570.
Du kan egentligen göra på båda sätten, som jag förstår det kommer ändå avgiften och därmed differensen alltid uppstå vid matchning, oavsett om det matchas mot din dagskassa eller mot en faktura. Men däremot kanske du vill särskilja de olika typerna av inbetalning för din statistiks skull och då kan det ju vara en bra idé att använda försäljning via fakturering vid denna typ av betalning istället.
Ha en fin dag!
/My
Tack för svar!
Fast pengar in på kontot för betalningar (swish och kortbetalningar) matchas ju aldrig direkt mot dagskassan, så att säga, utan som "Fordringar för kontokort och kuponger" under "Övrig insättning".
Kan man bara matcha det som "Fordringar för kontokort och kuponger" och sedan göra en Manuell bokning: X kr debet på 6570
X kr kredit på 1930
???
Ber om ursäkt, det gick lite fort märker jag. Jag tar det en vända till så ska det nog gå bättre. 🙂
Du ska matcha det med fordringskontot du valde att bokföra fordringen för din dagskassa mot. Nedan har jag ett exempel som visar en fordring på 100 kr som står för betalningen kund gjort via Resurs bank, eftersom dem tar en avgift så ligger bankhändelsen att matcha på 75 kr. Jag börjar med att klicka på Matcha - välj Övrig insättning - Egen kontering och på bilden nedan ser du hur jag konterat.
Hör av dig om något känns oklart!
/My
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.