Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra betalningar som skett innan aktiv bankkoppling

Jag är ny här på Visma eEkonomi och jag har en fråga kring bokföring av gamla transaktioner. 

 

Jag startade mitt företag i somras och fick in två stycken Swish-betalningar innan jag hade kopplat mitt bankkonto med den automatiska bokföringen. Fakturor/betalningar som kommer nu när kopplingen är gjord fungerar felfritt  - men hur gör jag med de två swish-betalningarna som inte är bokförda? Hur får jag in dem i min bokföring så det blir rätt? 

 

Tusen tack för hjälpen på förhand!

 

2 SVAR 2
LW -60
UTFORSKARE

Mitt förslag är att du bokar upp dessa transaktioner via att skapa en "vanlig" verifikation. Pengar in på bankkontot hamnar i debet och intäkten i kredit. Lätt som en plätt! Kom ihåg momsen om du är momsreggad, den ska in i kredit den också.

 

Mvh Lena

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej! 

Vill bara flika in i tråden med ett tips. De betalningar som skett innan bankkopplingens start går att registrera manuellt under Kassa och bankhändelser också, så du kan matcha dessa betalningar på samma sätt. I vårt skrivna hjälpavsnitt Bankhändelser kan du se olika alternativ för att läsa in kontoutdraget. Du kan till exempel importera kontoutdraget via en CSV-fil från din bank, CSV-filen ska bara innehålla transaktioner som är innan din aktiva bankkopplings startdatum eftersom resten importerats automatiskt. CSV-filen innehåller alla dina transaktioner på företagskontot under den perioden och förs över till eEkonomi så du kan matcha och bokföra dessa. Jag rekommenderar att göra såhär, på så sätt har du alla transaktioner samlade, även de lite äldre. 

Det är inte felaktigt att bokföra transaktionerna manuellt heller såklart men skulle du behöva korrigera verifikationen i efterhand så är det lättare att göra om du bokfört det under Kassa och bankhändelser. 🙂 

/My