Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JL____
MEDLEM

Bokföra delbetalning på delkrediterad leverantörsfaktura

Hej!

 

Fick en lev.faktura som var fel. Del av summan krediterades. När betalningen av fakturan gjordes sattes fel summa in (för lite).

När vi försöker matcha den mot fakturan, och sedan kreditfakturan uppstår en diff på beloppet som senare utbetalades till leverantören för att slutbetala fakturan. Kan inte få till det då det är två olika utbetalningsdatum att matcha.

Någon som vet hur vi kan lösa det?

🙂

3 SVAR 3

Hej!

 

Nu har du inte skrivit några belopp men ska försöka förklara så utförligt det går.

 

Matcha betalningen mot debetfakturan och fyll i betalt belopp (manuellt) så att det blir den rest på fakturan som fortfarande var obetald vid första betaltillfället. Sen klickar du på Ny bokföringshändelse och matchar mot krediterad levfaktura. Då bör du få ihop den betalningen?

 

Därefter matchar du restbetalningen mot resterande del på leverantörsfakturan. Nu borde det bli rätt? Blir det inte rätt så har jag förklarat dåligt 😕

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hej!

 

Tack för svar!

Men jag får inte till det. Första fakturan va på 28 750 kr. Kredit fakturan va på 8750 kr. 

Betalade in 16 000 kr (istället för 20 000 kr.

Matchar först utbetalningen på 16000 kr, och skrev i fältet summa 16 000 (det va så du menade va, normalt skriver man väl in totalsumman där..?). Sen ny bokföringshändelse och plockar upp kreditfakturan.

Men det är där det inte funkar. Står att det finns en avvikelse som måste åtgärdas.

 

Vet inte vad jag har missat. Någon idè?

Med vänlig hälsning,

JL

Det belopp du fyller i som betalt i första verifikationen är 24750 kr och sedan Ny bokföringshändelse och matcha mot hela krediten. Sen tar du betalning 2 på 4000 kr som borde vara den rest som ligger kvar 🙂 

 

Hör av dig igen om det inte lyckas 🙂

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100