Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra en utbetalning som inte var med i SIE-filen

Hej!

Jag använder mig av BokaDirekt och i starten av företaget (startade i början av juni detta året) betalade en av mina kunder med ett presentkort från BokaDirekt. Denna betalning kom inte med i SIE-filen utan hamnade i en Z-rapport. Den är med andra ord inte bokförd i Visma eEkonomi. Hur gör jag för att bokföra denna och vilket/vilka konton etc ska jag välja? Jag är rätt ny på detta så en grundlig genomgång är inte att tacka nej till, haha!

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Sandras massagepunkt!


Gällande Z-rapporten så finns det en användare som använder BokaDirekt som verkar ha lyckats få ut den till en SIE-fil, kika i den här tråden och se om den kan hjälpa dig.
 

När det kommer till bokföring av inlösen av presentkort så är det viktigt att hålla koll på momsen och om det är en enfunktionsvoucher eller flerfunktionsvoucher. Beroende på vilken av dessa det är så blir konteringen lite olika.
I den här tråden har vår champion förklarat skillnaden och hur man ska tänka.


Vårt användartips Bokföra försäljning av presentkort i Visma eEkonomi så visar vi steg för steg hur du gör i båda fallen vid försäljning och inlösen.

 

Jag hoppas att detta kan hjälpa dig med detta, återkom gärna om något känns oklart eller om det dyker upp några funderingar längs vägen!
/Tinne