Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra kundfaktura som betalats i bitcoin

Hej. Jag vet att liknande frågor har varit uppe tidigare men inte samma situation. Jag är konsult i eget AB och har nu fått ett uppdrag betalt i bitcoin. Som vanligt så har jag skapat en kundfaktura i Visma eEkonomi men kan inte registrera inbetalning eftersom betalningen inte kom in på något av mina bankkonton. Det enda alternativet jag kan se är att kreditera fakturan och sedan registrera inbetalningen på ett 18-konto. Men hur gör jag detta på ett korrekt sätt i eEkonomi? Lägger jag in bitcoin-inbetalningen i krediteringsfakturan på något sätt?

 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-12-07

17 SVAR 17

Hej!

 

Detta med kryptovalutor är klurigt så här får du läsa på en del. Vad jag vet så är det få kryptobanker som tillåter företag som kunder men jag har en kund som fått det. Har du ett konto som står i Aktiebolaget? Viktigt att du har det och att det inte står på dig privat. Kolla om du kan lägga upp bankkontot under Inställningar - Kassa- och bankkonton, förslagsvis konto 1980. Troligen är det ett valutakonto i euro där pengarna sätts in och sen kan man köpa/få Bitcoin på olika sätt. Du har rätt i att en placering i Bitcoin bör hamna in kontoklass 18. 

 

Det är bara i eEkonomi Pro där du kan välja betalsätt helt fritt men man kan ta omvägen om kassan och boka upp det mot kontantkassa och sen kreditera kassan mot lämpligt 18-konto. Möjligtvis om det blir någon kursvinst/kursförlust häremellan också men det borde man se på underlaget?

 

Mitt tips är absolut att ta kontakt med en redovisningskonsult som kan titta på just ditt fall och lägga upp en rutin som passar ditt företag. 

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lovisa och tack för svaret.

 

Så konstigt borde det ju inte vara tycker jag (men jag är ej expert). Nu är ju bitcoin inte en valuta per se så det borde ju bokföras precis som när man får betalt med en annan vara eller tjänst för utfört arbete. T.ex. om jag utfört arbete åt en målarfirma och de betalar mig med ett par liter målarfärg eller om en radiostation ger mig några minuters reklamtid istället för betalning i SEK. Låter ju jättekonstigt att det inte skulle gå att bokföra i eEkonomi? Kanske måste jag undvika kundfaktura-funktionen och bokföra det via manuella verifikationer istället?

 

Det finns inget konto för bitcoin utan det ligger ju i blockkedjan med en adress som referens.

Konstigt menar jag inte men skattemässigt lite klurigt att hålla koll. Det är en stor skillnad om du har ett konto som är registrerat på ditt AB eller om du menar att du fått betalt privat?? Förstod inte riktigt i ditt inlägg och svar om pengarna kommit till bolaget eller dig privat?

 

Hittade ett exempel när jag googlade på Skatteverket och Kryptovaluta och det är om du privat fått betalningen i kryptovaluta och pengarna inte gått till bolaget så ska du redovisa betalningen av fakturan mot ditt avräkningskonto och du får därmed en skuld till bolaget som du får reglera. Om du gjorde en "vinst eller förlust" på kundfordran får du ta upp det i din privata deklaration på K4.

 

Två företagare som jobbar åt varandra ska fakturera varandra och inte kvitta rakt av. Så jag kan inte se likheten där? När man kvittar en kundfaktura mot leverantörsfaktura (om man har faktureringsmetoden) så kan man göra det via manuella verifikationer och plocka upp fakturorna. Men det var ju inte problemet här?

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lovisa, tack for att du sätter lite annat perspektiv på min fråga, jag förstår ju såklart att det är lite klurigt eftersom skatte-/redovisningssystemet inte är anpassat för saker som bitcoin.

 

Om jag läser på Skatteverkets hemsida om Kryptovalutor i näringsverksamhet, särskilt exemplet med Olof så verkar det ju som att jag bör bokföra betalningen i bitcoin som en inkomst i SEK mot fakturan när jag får dem och sedan får jag bokföra en ”konvertering” till bitcoin som placering själv för samma summa. Om jag sen säljer/använder de bitcoin:en så betalar jag eventuell kapitalvinst, etc.. Det låter ju helt ok men min fråga blir då hur bokför jag betalningen av fakturan i SEK fastän det inte kommer in kapital i SEK? Jag kan ju bokföra det på företagskontot och sedan direkt ”flytta” dem för inköp av bitcoin. Dock har ju dessa transaktioner aldrig hänt på kontot så vet inte om det är ok att göra så.

 

Med inget konto menar jag att det inte finns något ”konto” där bitcoin:en ligger. Självklart är det ju företagets bitcoin och inte privat men de existerar ju bara på blockkedjan och ligger inte hos någon ”bank”. Hade eEkonomi tillåtit mig skapa ett ”generellt valutakonto” så hade det ju varit lösningen men nu måste jag välja på ett begränsat urval av banker. Det är därför jag ville kvitta fakturan direkt mot en manuell verifikation istället för ett konto. Det verkar som om det inte finns något sätt att hantera detta i eEkonomi?

Hej!

 

Om du har faktureringsmetoden så är det väldigt smidigt. Gör en manuell verifikation och skriv i konto 1510, då ploppar en ruta upp där du kan välja vilken faktura som blivit betald. Nästa rad så fyller du i ditt avräkningskonto, förslagsvis konto 2893. Sen när du sätter in pengarna från dig privat till bolaget så matchar du kontohändelsen mot konto 2893 igen så att det inte ligger en fordran på dig som ägare.

 

Om du inte har faktureringsmetoden så är mitt tips att byta till det om du vill ha ett smidigt sätt att hantera detta.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Alright, det låter ju rimligt och som det korrekta svaret i detta fall. Jag har fakturametoden redan och skapar jag en verifikation med 1510 får jag mycket riktigt upp en ruta där jag kan välja faktura. Dock så kan jag inte välja någon faktura i rutan trots att jag har öppna kundfakturor (listan är tom). Jag misstänker att jag måste ha eEkonomi Pro för detta?

 

Tack för din hjälp Lovisa!

Det ska du inte behöva ha. Om du går till Försäljning - Kundfakturor. Står det ett vernummer till vänster om kundfakturan? Det ska det göra om det är faktureringsmetoden. Om det inte gör det så har du inställningen kontantmetoden och då kan du inte använda detta sätt. 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo jag har verifikationsnummer för kundfakturan, men kan inte skapa en manuell verifikation för att matcha betalning av den (listan är tom och skriver jag ver.numret själv försvinner det när jag klickar ur rutan). Passar kanske bättre som ett support ärende till Visma för att se vad som är fel.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Svarar ifall någon annan undrar hur jag tänkt lösa det. Jag kan fortfarande inte matcha en manuell verifikation till kundfakturan. Dock kan jag skapa en kassahändelse på kassakontot, sätta in rätt summa där och sedan matcha det mot fakturan, fungerar som tänkt. Sen skapar jag ännu en kassakonto-händelse som representerar uttag från kassakontot (egen kontering) till 18-konto för investeringar. Tror du var inne på att göra så i något av dina första inlägg Lovisa.

 

Ovan löser arbetssättet i eEkonomi för mig. Sen om det är korrekt sätt att bokföra det på får jag ju fråga en expert såklart.

Hej!

 

Bra att du löste det. En kommentar som jag fattade på din tidigare info är att Bitcoinen inte står i bolagets namn utan det är din privata tillgång och att du skattar privat i kapital på eventuella vinster? Då kan det inte hamna på ett 18-konto utan den andra kassahändelsen som du lägger upp ska bokföras mot 2893 som är ditt avräkningskonto.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, det är ju här det blir intressant. Vill ju inte att detta ska stå på mig privat alls utan det är ju en tillgång i företaget. Poängen med bitcoin är ju att det inte behövs någon ’bank’ eller konto så nej det finns inget konto som står i företagets namn. Men det gör det ju inte om man får betalt i guldtackor eller ett hektar land heller. Tycker inte det borde vara något problem, företagets ekonomi och min privata ekonomi är ju helt skilda.

Att handla med Bitcoin är inte att jämföra med en guldtacka eller ett hektar mark eller något annat heller. Marken måste också registreras på bolaget och inte privat. Guldtacka bör man också ha ett papper på att bolaget äger och en försäkring på den som står i bolaget. Det är så med det mesta att man ska vara noggrann när man gör inköp att skilja på privat och företag.

 

Kryptovalutor är special så du kommer att få trubbel om du leker med Bitcoin och inte förstår hur du ska deklarera dem. Det kommer upp fler och fler rättsfall och man kommer inte undan pga okunskap. Jag har en kund, ett Aktiebolag, som har ett konto i en bank som hanterar just företagsplaceringar i kryptovalutor. Det var en rigorös granskningsprocess för att få öppna ett konto för bolaget. 

 

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ah, ja, tack for att du tar dig tid att svara. Jag förstår att mina liknelser inte är korrekta, försöker sätta det i rätt kontext bara. Tanken med att hålla bitcoin i företaget är att kunna använda dem för framtida företagsändamål/nya tjänster. Sen fungerar det ju som kapitalbevarande investering också. Om jag ska använda dem i faktisk företagsverksamhet så kan jag ju inte ha dem hos en 3:e part, då hade det ju varit mycket enklare att köpa certifikat på bitcoin i en Kapitalförsäkring. 

 

Förstår att det inte finns några garantier för hur det ska behandlas och att jag inte kan veta hur Skatteverket beslutar sig att se på det. Jag får fundera på om det är värt risken att driva företag med inriktning på blockkedjeteknik i Sverige eller bara ta ut summan som lön till mig privat istället.

Hej!

 

Pratade precis med supporten i annat ärende och svaret för att kunna boka av en faktura genom manuell verifikation är en inställning. Gå till Inställningar - Företagsinställningar - fliken Bokföringsuppgifter - bocka i: Använd manuell betalning av fakturor. Funkar i både Pro och Smart.

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. Tack, tyvärr har jag har denna inställning redan men får ändå inte upp obetalda kundfakturor som val när jag anger 1510-konto i en ny verifikation.

Jag befinner mig i en liknande sits där jag i mitt AB erhållit bitcoin som betalning, med skillnaden att jag nog helst vill sälja dem från AB till mig privat på en gång. Ska tilläggas att jag kör kontantmetoden och inte fakturametoden. Men som jag förstått det rätt bör jag kunna:

 

1. Köpa dessa bitcoin från mitt AB genom att föra över motsvarande summa i SEK själv till mitt företagskonto från mitt privata.

2. Registrera fakturan som betald precis som en vanlig faktura, även fast i detta fall kommer pengarna inte från kunden utan från mig

 

Detta låter lite som det upplägg Skatteverkar skriver om med Olof och webshop på

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/virtuellavalutor.4.15532c7b14...

?

Hej JonSvenssonKarlsson!

 

Länken som du hänvisar till i ditt inlägg verkar gälla för enskilda firmor och inte aktiebolag, vilket gör att den inte riktigt är tillämpningsbar för dig. Eftersom att vi inte har stöd för Bitcoin i Visma eEkonomi så behöver du sköta det manuellt, så här skulle jag råda dig att i första hand ta kontakt med en redovisningskonsult som kan hjälpa dig med hur du bäst hanterar detta då det är ett lite snårigt ämne.

 

Om det finns någon annan medlem som har erfarenhet av detta får ni också mer än gärna hoppa in i tråden och dela med er av hur ni har gjort.

/Tinne