Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra med låst period

Hej,

Företaget är ett AB med faktureringsmetoden.

Jag fick precis in flera underlag till affärshändelser mellan 2021-01-01 och 2021-07-31 som måste bokföras i låst period. Hur gör man? 

Hur rättar man till momsen?

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Normalt rättar man när felet eller bristen upptäcks, så du kan gott bokföra dessa poster nu. Då kommer de med i aktuell månads momsredovisning. 

Om du verkligen vill få in dem på rätt månad behöver du ändra låsningen, sedan ångra gjorda momsredovisningar, bokföra de tillkommande posterna och göra nya momsrapporter. Sedan slutligen rätta hos Skatteverket och låsa perioderna igen. 

 

Som glad bokföringsamatör skulle jag definitivt göra enligt AnnicaLs förstahandsalternativ, bokför de missade posterna som om de tillhörde den innevarande perioden (under den period då felet upptäcktes).

 

Oaktat vad som är mest "rätt" så är det ärligt talat rätt stökigt att rätta gamla momsrapporter och det ökar risken att man skapar ytterligare fel. Om man använder Kassa-/bank- & Skattekonto-funktionerna i eEkonomi fullt ut så behöver man bland annt skapade fiktiva kontohändelser på skattekontot för att få ihop en rättning i slutändan.

 

Med vänlig hälsning från

Varit där och gjort det. 

🙂