Jag ska bokföra min första momsredovisning i enskild firma och jag ska betala in pengar på skattekontot
som jag förstår det så ska jag göra det först via kassa och bank händelse.
Men när jag försöker använda beskrivningen online för vismaeekonomi så får jag inte rätt på det, jag följer instruktionerna via kassa och bankhändelser. men när jag ska välja konto så får jag bara upp konto 1630 som förslag när jag söker på texten Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto).
2012 kan jag inte ens hitta.
Hur löser jag det? har jag fel baskontoplan?
sedan ska det om jag förstår det rätt bokföra det såhär
Löst! Gå till lösning.
Hej @Oskar Jansson
Tack för att du hör av dig till oss i forumet.
Ser du inte konto 2012 även om du går in under Inställningar - Kontoplan och bockar i rutan Visa även inaktiva poster under sökrutan?
När du som har en enskild firma gör inbetalningen/överföring till kontot du har hos Skatteverket bokför du så här:
Konto |
Debet |
Kredit |
1930 - Företagskonto |
|
1 000 |
2012 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) |
1 000 |
|
När du sedan bokför bokföra moms på skattekontot, transaktionen när Skatteverket “drar pengarna” från kontot du har hos dem gör du så här:
Konto |
Debet |
Kredit |
2012 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) |
|
1 000 |
2650 - Redovisningskonto för moms |
1 000 |
|
Mer exakt hur du gör i programmet kan du läsa om i Checklista för enskild firma
Hoppas att detta kan hjälpa dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet.
//Tinna
Tackar så mycket nu hittade jag det.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.