Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Tommy S
UTFORSKARE

Bokföra ränteintäkt på valutakonto?

Hej,

 

Jag har ett valutakonto i EUR (upplagt som konto 1981), och har där fått en ränteintäkt. Hur ska jag gå tillväga för att bokföra detta på rätt sätt?

 

Jag hittar inte något bra att matcha transaktionen mot efter att ha lagt in den under "kassa- och bankhändelser" på valutakontot. Man kan ju exempelvis inte boka det mot konto 8311 eftersom det då blir fel i bokföringen pga olika valutor.

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 230408

3 SVAR 3
Pacsac
CHAMPION

Du menar att man inte kan ange Euro vid avstämningen (Egen kontering)

Alternativ som jag kan tänka mig (har inte gjort detta) är då att ändra bankhändelsen till SEK och sedan "Egen kontering"

Alternativet är att göra an faktura till banken som du sedan gör avstämning mot

 

Har inte haft detta problem så jag tänker lite högt här...

 

Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Tommy S!

 

Om du har ett valutakonto upplagt i eEkonomi och väljer detta under Kassa och bankhändelser så lägger du till händelser och transaktioner i den valda valutan. När detta sedan bokförs så räknas det om till SEK. 

 

Menar du att du inte vill blanda insättningar från olika konton - exempelvis från ditt valutakonto och ett vanligt bankkonto på 8311 så kan du skapa ett specifikt konto under Inställningar - Kontoplan som du enbart använder för ränteintäkter som gäller valutakontot. 8315 ser ut att vara ledigt i kontoplanen. Förslagsvis kan du döpa det till "Ränteintäkter från valutakonto" eller liknande.

 

Återkom gärna med lite mer information kring hur du menar om det inte löser sig för dig.

 

Ha det fint!

 

/Moa

 

Jag missade att det automatiskt gjorde en omräkning till SEK vid bokföringen av händelsen, så det är precis som du säger tillräckligt att göra en vanlig bokning trots att det är EUR i originalhändelsen. Tack för hjälpen!