Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

QualiByte
MEDLEM

Bokföra transaktionsunderlag från Hygglo

Har i mitt AB startat en liten sidoverksamhet till min huvudverksamhet. Jag hyr ut diverse maskiner och verktyg till andra genom Hygglo. Nu har jag fått min första intäkt och med det ett transaktionsunderlag från Hygglo.

Skärmavbild 2020-11-12 kl. 20.30.48.png

 

Insättningen på mitt konto är 400 kr. Provisionen är alltså redan dragen. Provisionen tänkte jag sätta på konto 6050, men vilken momskod ska jag sätta på det kontot?

Ser den här bokföringen rätt ut?

1930 Debet 400 kr

3051 Kredit 400 kr

2611 Kredit 100 kr

6050 Debet 80 kr

2641 Debet 20 kr

5 SVAR 5
Pacsac
CHAMPION

Det du anger som kontering skulle jag också använda, jag förutsätter att Hygglo har ett momsnummer.

 

QualiByte
MEDLEM

Dom har ett momsnummer, ja. Står på ett annat ställe på transaktionsunderlaget. Vad säger du om momskoden på konto 6050?

Gällande momskoder så är det generellt aldrig momskoder på kostnadskonton. Det är endast inköp från andra länder som det ska vara momskoder på kostnadskontot.

 

Hygglo vänder sig till privatpersoner som hyr ut tror jag så därför de inte tar upp den utgående momsen i specifikationen. 

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hygglo vänder sig till både privatpersoner och företag som uthyrare. Jag hyr ju ut genom mitt företag. Eller missförstod jag dig?

Du har rätt. De vänder sig till företag med och såg på deras sida att de förtydligade att man måste räkna ut den utgående momsen själv. Bara jag som tycker att den utgående momsen bör specas :). Men så länge du bara säljer till privatpersoner så är det ju inget problem!

 

Du har gjort helt rätt med din verifikation och var försiktig med momskoderna för det kan bli väldigt tokigt om man lägger till momskoder.

 

Mvh

 

Lovisa

 

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100