Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hanna75
MEDLEM

Bokföring av förmån

Jag bokför inköp av förmåner på konto 4140 (som jag skapat själv)  och använder sedan 7398 och 7399 på lönespecifikationerna  och bokföring av lönerna. På så vis kan jag hålla koll på att jag fått med alla förmåner som köps in och ska skattas för och vara underlag för arbetsgivaravgifter. Vi har nu fått förmåner med ett värde som jag inte haft kostnad för utan fått via en kundklubb. Gåvorna har plockats ut  privat. Jag har ett bokföringsunderlag från kundkubben där värdet syns men hur bokför jag detta när jag inte haft kostnad för det? Räcker det att ta upp det på lönespecifikationerna?

2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Om det finns ett marknadsvärde på gratisgåvan som ska tas upp som förmån så räcker det med registrering på lönespecifikationen. Det förstör kanske din kontrollmöjlighet med konto 4041 men det får du leva med.

 

Påminner också om de tillfälliga regler som gäller året ut.

Tillfälliga regler under 2020 på grund av corona

Mellan den 1 april 2020 och 31 december 2020 tas ingen förmånsskatt ut om en anställd får parkera gratis eller till subventionerat pris vid sin arbetsplats. Detta är en tillfällig regel med anledning av coronaviruset.

Den anställda kan också från den 1 juni och året ut ta emot gåvor från sin arbetsgivare till ett värde upp till 1000 kronor utan att gåvan förmånsbeskattas. Detta gäller utöver den möjlighet att ta emot skattefria gåvor som redan tidigare funnits, exempelvis julgåvor. Beslutet träder i kraft 1 juni och gäller för gåvor som lämnas från 1 juni till och med 31 december 2020

 

MVH

RoffaK

Tack så mycket för svar och påminnelse av de tillfälliga reglerna 🙂