Jag har nyligen bytt till Visma från ett annat system. I det gamla systemet fanns det ingen funktion för att hantera skattekontot så jag har ingen förförståelse av hur det går till.
Bör jag bokföra händelser på skattekontot innan jag gör momsdeklaration? eller Matchar jag händelser på skattekontot mot momsdeklartionen?
En del händelser på skattekontot, tex inbetalningar dit från bankkonto är möjliga att matcha, medan andra ju inte har en motsvarande händelse i ekonomisystemet. Tex intäktsränta.
Finns det en artikel som beskriver alla olika typer av händelser på skattekontot och hur de skall hanteras?
Hej @Ferdinand
Tack för att du kontaktar oss och vi hjälper dig gärna med att få koll på hur du arbetar med ditt skattekonto i Visma eEkonomi samt tipsar om våra bästa hjälpavsnitt.
För att hantera händelser på skattekontot i samband med momsdeklarationen kan du följa dessa steg:
När pengarna dras från ditt skattekonto ska transaktionen bokföras och matchas mot de redovisningar och deklarationer som du skickat till Skatteverket. Detta innebär att du först bokför händelsen på skattekontot.
Detta säkerställer att dina skattekontotransaktioner är korrekt matchade mot momsredovisningen.
Länkar till hjälpavsnitt som jag tror kan vara relevanta för dig:
Matcha utbetalning från skattekontot mot momsredovisning
Matcha skatt- och bankhändelser
Vi har även filmen Hantera in- och utbetalningar på skattekontot i Visma eEkonomi.
Vill du inte importera din fil manuellt kan du istället automatisera importen av transaktioner från ditt skattekonto i Visma eEkonomi Smart, följ dessa steg:
När du har aktiverat kopplingen gör programmet en koll varje morgon om det finns nya händelser på ditt skattekonto och importerar dem automatiskt. Importen börjar från aktiveringsdagen och inkluderar alla händelser upp till 30 dagar bakåt i tiden.
Mer info om hur det fungerar finns i hjälpavsnittet Arbeta med koppling till Skatteverket
I vårt användartips Bokföra händelser på skattekontot i ett aktiebolag kan du lära dig mer om olika händelser du behöver ha koll på när du ska bokföra skattekontot.
Om du har fler frågor gällande hur du kan arbeta med bankhändelser eller behöver ytterligare hjälp är du alltid välkommen att kontakta oss.
Ha en fin dag
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.