Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Louice_f
MEDLEM

Bokföring av leasad cykelförmån

Hej, 

vi har fått möjlighet att erbjuda leasing av cykel till våra anställda genom Benify. Den anställda beställer själv direkt via deras porta och betalar sedan sin del via ett bruttolöneavdrag. 

 

Vi får först en faktura från Benify med inköp och beställningar som gjorts av de anställda. Min tanke är då att leasingkostnaden borde bokas upp på ett skuldkonto (27XX) som sedan kvittas mot dragningen på lönen. Tänker jag rätt då?

 

Tack på förhand.

 

//Louice

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om företaget betalar inköpet av cykeln så skall det bokföras som antingen en tillgång på ett 12-konto maskiner och inventarier eller ett kostnadskonto 5410 t ex. Det beror dock på vem som faktiskt äger cykeln (ni som företag eller om ägandet fortfarande ligger hos Benify?) Fick ni en faktura på hela cyklens värde?

/Joachim

 

Hej, 

vi har inte fått någon beställning ännu då allt inte är uppsatt med konton hos Benify. Men som jag förstår det så är det inte företaget som köper in cykeln utan ägandet kommer ligga hos antingen Benify eller deras samarbetspartner. Men jag ska dubbelkolla så att det säkert stämmer.

 

/Louice

Hej

Ok gör så att du återkommer när du har mer information gällande vad eller vems som skall betala till benify. Skulle tro att de har bra koll hos dem också hur det skall hanteras bokföringsmässigt. 

Försökte hitta något på deras hemsida men hittade inte något där. Däremot så hittade jag denna informationsida.

https://www.cykelkraft.se/blogg/bokfora-formanscykel.html?srsltid=AfmBOooBlh761X_oJFKBxgsTEG1N1yCM6d...

/Joachim

Toppen, tack!

 

/Louicw