Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

tobbe3d
MEDLEM

Bokföring förfallen faktura

Hej, 

 

Jag lade till en förfallen faktura som leverantörsfaktura och valde sen att markera den som "Betald". Då har den summan hamnat som minus på mitt kassakonto. 

 

Jag gick utanför visma in på min bank där jag har mitt företagskonto och aktiv bankkoppling. Via min bank betalade jag fakturabeloppet. 

 

Har jag gjort något tokigt? Tänker på hur jag ska bokföra det belopp som nu kommer dras från mitt företagskonto? 

 

Är totalt ny inom det här. 

 

Mvh

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @tobbe3d 

Välkommen som ny forummedlem 🙂 Vi blir jätteglada när du ställer en fråga till oss i forumet. 


Det låter som om du har en omatchad händelse i Kassa- och Bankhändelser på ditt företagskonto avseende fakturan du nämner. När du väljer att registrera en faktura som betald inne på själva fakturan så har du endast Kassakontot att välja på vilket i detta fallet inte blir så bra i och med att du har en bankkoppling.  Dina banktransaktioner kommer in på ditt företagskonto och ska hanteras via Kassa- och Bankhändelser (istället för inne på fakturan).

 

Men allt går att lösa 🙂 Gå in på Kassa- och Bankhändelser - Periodens händelser - Leta upp transaktionen och välj - Ångra matchning. Fakturan blir då obetald och du kan sedan gå in på Kassa- och Bankhändelser - Välj företagskontot - matcha mot den numer obetalda fakturan.

 

Vill du att vi visar dig i ditt program så är du välkommen att kontakta supporten så hjälper vi dig gärna.

Ha en fin dag!
//Tinna
 

 

Hej, Tack så mycket för ditt svar. Just nu ligger transaktionen som omatchad och när jag ska matcha den mot min faktura så finns inte fakturan att välja på då den redan är markerad som betald på kassakonto? Kan jag ångra det på någotvis? 

Mvh

Hejsan @tobbe3d!

 

Som min kollega Tinna nämnde så behöver du först välja Kassakontot under Kassa- och Bankhändelser för att sedan gå till fliken Periodens händelser - Leta upp transaktionen och välj - Ångra matchning. Fakturan blir då obetald och sedan kan du gå in på Kassa- och Bankhändelser - Välj företagskontot - matcha bankhändelsen mot fakturan.

 

Ha det gott! 

// Anton