Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

P_____2
MEDLEM

Bokföringsförslag leverantörsfaktura

Hur skapar man ett bokföringsförslag för leverantörsfakturor? Jag har en återkommande faktura varje månad, med samma belopp. Det finns en knapp för bokföringsförslag när man reggar en faktura, men det finns inget att hämta. När jag försöker skapa ett bokföringsförslag så finns inte alternativet leverantörsfaktura att välja, förutom när jag kopierade en befintligt som jag hade lagt leverantörsfaktura som verifikationsserie. När jag kom så långt kunde jag inte spara. Förstår inte vad som skall läggas in i förslaget, försökte med belopp, konto mm, men sparaknappen blev aldrig grön så att det gick att spara.

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

När du har bokfört en faktura från en leverantör och det sedan kommer en ny från samma leverantör kommer programmet ihåg vilket kostnadskonto som användes första gången så du behöver inte lägga upp bokföringsförslag för sådana konteringar.

I bokföringsförslag kan du inte lägga in belopp, enbart vilka konton som ska användas och om det normalt är debet- eller kreditsidan som ska användas. Och du bör kunna få fram alternativet Leverantörsfaktura i rutan för Användningsområde men ev är det olika i de olika varianterna av eEkonomi - kontakta supporten så får du mer hjälp! 

P_____2
MEDLEM

Vilka olika varianter finns av eEkonomi? Trodde det bara fanns en. Det borde gå att lägga in belopp och debet/kredit också, alternativt att programmet kan hämta det med, liksom konton. Vissa leverantörer har ju samma belopp varje månad.

För varianter av eEkonomi: https://vismaspcs.se/produkter/bokforingsprogram/visma-eekonomi

 

Angående att få med belopp i bokföringsförslagen så tror jag inte den typen av bokföringsmallar finns i någon version av eEkonomi. 

Hej P_____2!


Precis som @AnnicaL skriver så kommer programmet ihåg vilka kostnadskonton som användes första gången du bokförde en faktura från en viss leverantör.

 

Det finns olika varianter av Visma eEkonomi med olika funkionalitet, som @Khedron Wilk länkade till ovan. I Smart-varianten som jag ser att du har, går det inte att lägga upp ett bokföringsförslag med användningsområde leverantörsfakturor, men det går däremot om du har Visma eEkonomi Pro.

 

Det går tyvärr inte att lägga in belopp i bokföringsförslagen, men du får gärna lägga in detta som ett förbättringsförslag till oss via Feedback och förslag som du hittar längst ner till vänster i programmet.

 

Jag hoppas detta hjälper dig med din fundering, återkom gärna om något känns oklart så hjälper vi dig vidare.

Ha en fin dag!

/Tinne

Det går att lägga in för leverantörsfakturor om man gör som jag beskrev ovan :), man kopierar en tidigare, men jag förstår inte vad man skall lägga in i kolumnerna. Finns det någon bra film som beskriver detta? Eller så är det en bug att man får upp det om man kopierar en gammal. 

Hej!

Vi håller på att undersöka detta närmre och återkommer i tråden så snart vi har mer information om bokföringsförslaget.

/Tinne

Vi har nu upptäckt att detta är ett fel i programmet vid kopiering av bokföringsförslag, då användningsområde leverantörsfakturor bara finns för Pro-varianten av Visma eEkonomi. Det är alltså därför som du inte kommer vidare och kan spara bokföringsförslaget.

 

Vi ska se över och åtgärda detta, tack för att du uppmärksammade oss.

Önskar dig en fin helg!

/Tinne