Fd medlem
Inte tillämpbar
2018-01-10
15:34
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-01-10
15:34
Bokföringslagen och molntjänster
Hej, har en fundering utifrån att jag som IT-konsult hjälper några redovisningsbyråer med deras system. De i sin tur rekommenderar lösningar åt sina kunder och hjälper dem med bokföringen.
Enligt bokföringslagen ska bokföringen lagras i Sverige. Den får lagras utanför Sverige, inom EU men då ska Skatteverket informeras om detta. Vismas servrar ser ut att ligga i Microsofts Azure i Holland så mina frågor är:
- Lagras bokföringsdata i Holland för era tjänster?
- Informeras kunderna om detta på något sätt så att de kan informera Skatteverket?
Svara
4 SVAR 4
2018-01-11
16:12
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2018-01-11
16:12
Hej Christer!
Vi har en tidigare skapad forumtråd som berör det du efterfrågar, Arkivering av räkenskapsinformation där vi beskriver bland annat detta.
När Visma Spcs hanterar elektronisk räkenskapsinformation i Azure (Microsofts molntjänst) tar vi daglig säkerhetskopia som lagras i Sverige, och vi kan om Skatteverket skulle kräva det, sätta upp en miljö i Sverige så att säkerhetskopian kan läsas. Vi har i diskussioner med Skatteverket konstaterat att vi på så sätt uppfyller reglerna om lagring av räkenskapsinformation i Sverige.
Du kan även läsa mer om detta på vårt Trust Centre
Hoppas att detta var svar på dina frågor annars är du välkommen att höra av dig igen!
/Nellie
Vi har en tidigare skapad forumtråd som berör det du efterfrågar, Arkivering av räkenskapsinformation där vi beskriver bland annat detta.
När Visma Spcs hanterar elektronisk räkenskapsinformation i Azure (Microsofts molntjänst) tar vi daglig säkerhetskopia som lagras i Sverige, och vi kan om Skatteverket skulle kräva det, sätta upp en miljö i Sverige så att säkerhetskopian kan läsas. Vi har i diskussioner med Skatteverket konstaterat att vi på så sätt uppfyller reglerna om lagring av räkenskapsinformation i Sverige.
Du kan även läsa mer om detta på vårt Trust Centre
Hoppas att detta var svar på dina frågor annars är du välkommen att höra av dig igen!
/Nellie
2018-02-19
10:33
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2018-02-19
10:33
Hej igen, skatteverket godkänner inte den hanteringen då det inte uppfyller lagens krav på att bokföringen i original lagras i Sverige.
2018-02-21
13:54
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2018-02-21
13:54
Hej Christer!
Det är inte den uppfattning vi har fått i våra diskussioner och vår tolkning av bokföringslagen då vi har en en lösning då vi alltid lagrar en daglig kopia av både primär och sekundär information på ett datacenter i Sverige (Visma Spcs- Växjö).
Kan inte du kontakta mig direkt på susanna.lindkvist@visma.com så kan vi pratas vid?
Det är inte den uppfattning vi har fått i våra diskussioner och vår tolkning av bokföringslagen då vi har en en lösning då vi alltid lagrar en daglig kopia av både primär och sekundär information på ett datacenter i Sverige (Visma Spcs- Växjö).
Kan inte du kontakta mig direkt på susanna.lindkvist@visma.com så kan vi pratas vid?

Fd medlem
Inte tillämpbar
2018-01-11
18:21
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2018-01-11
18:21
Tackar, det var precis vad jag behövde ha svar på.
Svara