Med en aktiv bankkoppling synkroniseras kontoutdraget automatiskt över från banken till Visma eEkonomi. Du sparar tid och minimerar risken att registrera någon händelse dubbelt eller t om missa att registrera en händelse. Läs mer om bankkoppling i Visma eEkonomi » En bankkoppling fungerar lite olika beroende på vilken bank du har. På bilden nedan kan du se vilka möjligheter som finns för respektive bank. För en närmare förklaring - skrolla ner till Så fungerar det. Om du inte har någon utav bankerna nedan kan du istället Importera eller klistra in ditt kontoutdrag.
Aktivera en bankkoppling
För att kunna aktivera en bankkoppling behöver du ha ett kontonummer och ett IBAN-nummer för ett företagskonto eller ett valutakonto registrerat i Visma eEkonomi. Du kan kontrollera att det konto du vill aktivera bankkoppling för har ett IBAN-nummer inlagt under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Om inte, markera det konto det gäller och välj Redigera. Fyll därefter in ditt IBAN-nummer (IBAN-nummer för ditt konto hittar du lättast på din internetbank eller på ett kontoutdrag). Välj Spara, markera ditt konto igen och klicka på Aktivera bankkoppling. Aktiveringen kan vara förenad med en avgift från bankens sida. Kontakta din bank för mer information.
Stäm av bankkontot efter aktivering
Inom 2-3 bankdagar är din bankkoppling aktiv och bankhändelser börjar trilla in i Visma eEkonomi. Under tiden du väntar på godkännandet från banken kan du inte manuellt registrera några bankhändelser på det valda bankkontot. Det kan därför bli ett par dagars glapp mellan de händelser du senast registrerade och de händelser som automatiskt förs över när bankkopplingen aktiveras. Så snart som bankkopplingen är aktiv och bankhändelser automatiskt förs över går det bra att manuellt registrera de eventuella händelser som skett under tiden då kopplingen höll på att aktiveras.
Så fungerar det
Handelsbanken
Med en aktiv bankkoppling till Handelsbanken kan du både ta emot kontoutdrag och skicka leverantörsbetalningar automatiskt. Du kan aktivera en bankkoppling på flera företagskonton och valutakonton, men du kan enbart skapa ett valutakonto per valuta.
Har du flera företagskonton behöver du markera ett av dem som det “Primärt företagskonto”. Det gör du inne på kontot, under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är från det primära företagskontot som leverantörsbetalningarna skickas, men båda företagskonton får in kontoutdraget automatiskt.
När du bokför en ny leverantörsfaktura skickas den automatiskt till banken inom 10 minuter. Du kan även ställa in så att du själv väljer vilka leverantörsfakturor som ska skicka över, och när. För att ställa in det går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och bockar för rutan Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning. Nästa gång du bokför en ny leverantörsfaktura kan du klicka på Exportera för att välja vilka leverantörsfakturor du vill skicka för betalning. Betalningarna godkänns på internetbanken. Se film »
Kontoutdraget kommer automatiskt in under Kassa- och bankhändelser, vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Där kan vissa kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv matcha för att sedan välja en passande bokföringshändelse.
Vill du kontrollera vilka betalningar som är skickade och mottagen av din bank kan du under Inköp - Leverantörsfakturor göra urval på statusen Mottagen av bank.
SEB
Med en aktiv bankkoppling till SEB kan du både ta emot kontoutdrag och skicka leverantörsbetalningar automatiskt. Du kan aktivera bankkoppling på flera företagskonton och valutakonton, men du kan enbart skapa ett valutakonto per valuta.
Har du flera företagskonton behöver du markera ett av dem som det “Primärt företagskonto”. Det gör du inne på kontot, under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är från det primära företagskontot som leverantörsbetalningarna skickas, men båda företagskonton får in kontoutdraget automatiskt. Kontoutdraget kommer automatiskt in under Kassa- och bankhändelser, vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Där kan vissa kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv matcha för att sedan välja en passande bokföringshändelse.
När du aktiverar en bankkoppling med SEB får du välja mellan två olika avtal - att godkänna betalningarna i Visma eEkonomi eller på Internetbanken.
Godkänn betalningar i Visma eEkonomi
Med den här funktionen behöver du inte logga in på internetbanken för att göra betalningen. Med hjälp av tvåstegsverifiering i appen Google Authenticator kan du signera och godkänna betalningen direkt i Visma eEkonomi.
När du bokför en ny leverantörsfaktura får du upp valen Exportera och Signera. För att kunna signera behöver du ha behörigheten Administratör i Visma eEkonomi. Har du behörigheten Användare kan du skicka betalningen vidare till den som är Administratör, som godkänner den genom att signera. Betalningen dras på förfallodatumet. Se film »
Godkänn betalningar på Internetbanken
När du bokför en ny leverantörsfaktura så skickas den automatiskt till banken inom 10 minuter. Du kan även ställa in att du själv väljer vilka leverantörsfakturor du vill skicka över och när. Om du själv vill styra vilka leverantörsfakturor som ska skickas över till banken går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och bockar för rutan Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning. Se film »
Vill du kontrollera vilka betalningar som är skickade och mottagen av din bank kan du under Inköp - Leverantörsfakturor göra urval på statusen Mottagen av bank.
Nordea
Med en aktiv bankkoppling till Nordea kan du både ta emot kontoutdrag och skicka leverantörsbetalningar automatiskt. Du kan aktivera bankkoppling på flera företagskonton och valutakonton, men du kan enbart skapa ett valutakonto per valuta.
Har du flera företagskonton behöver du markera ett av dem som det “Primärt företagskonto”. Det gör du inne på kontot, under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är från det primära företagskontot som leverantörsbetalningarna skickas, men båda företagskonton får in kontoutdraget automatiskt. Kontoutdraget kommer automatiskt in under Kassa- och bankhändelser, vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Där kan vissa kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv matcha för att sedan välja en passande bokföringshändelse.
Godkänn betalningar i Visma eEkonomi
Med den här funktionen behöver du inte logga in på internetbanken för att göra betalningen. Med hjälp av tvåstegsverifiering i appen Google Authenticator signerar och godkänner du betalningen direkt i Visma eEkonomi. När du bokför en ny leverantörsfaktura får du upp valen Exportera och Signera. För att kunna signera behöver du ha tillgång till appen Google Authenticator samt ha behörigheten Administratör i Visma eEkonomi. Har du behörigheten Användare kan du välja att skicka betalningen vidare till den som är Administratör, som godkänner den genom att signera i appen. Betalningen dras på förfallodatumet. Se film »
Blir det fel kan du enkelt avbryta en signerad betalning genom att gå till leverantörsfakturan under Inköp - Leverantörsfakturor, välj Åtgärder och Avbryt betalning.
Aktivera banksamarbete med Nordea
(För att aktivera en bankkoppling behöver du ha signerat avtalet Corporate Access Lite hos Nordea, samt ha ett avtalsnummer (CCM) till hands. Vi rekommenderar att du kontaktar Nordea om du behöver hjälp med detta, innan du går igenom aktiveringsguiden i Visma eEkonomi.) Gå till Inställningar - Kassa- och bankkonton, markera kontot du vill koppla samman i en bankkoppling och klicka på Aktivera bankkoppling. Du får då upp en aktiveringsguide. Följ stegen och signera slutligen avtalet med hjälp av tvåstegsverifiering.
Vill du kontrollera vilka betalningar som är skickade och mottagen av din bank kan du under Inköp - Leverantörsfakturor göra urval på statusen Mottagen av bank.
Danske Bank
Med Danske Bank som bank kan du både ta emot kontoutdrag och skicka leverantörsbetalningar automatiskt. Du kan aktivera bankkoppling på flera företagskonton och valutakonton, men du kan enbart skapa ett valutakonto per valuta.
Har du flera företagskonton behöver du markera ett av dem som det “Primärt företagskonto”. Det gör du inne på kontot, under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är från det primära företagskontot som leverantörsbetalningarna skickas, men båda företagskonton får in kontoutdraget automatiskt. Kontoutdraget kommer automatiskt in under Kassa- och bankhändelser, vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Där kan vissa kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv matcha för att sedan välja en passande bokföringshändelse.
När du bokför en ny leverantörsfaktura skickas den automatiskt till banken inom 10 minuter. Du kan även ställa in så att du själv väljer vilka leverantörsfakturor som ska skicka över, och när. För att ställa in det går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och bockar för rutan Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning. Nästa gång du bokför en ny leverantörsfaktura kan du klicka på Exportera för att välja vilka leverantörsfakturor du vill skicka för betalning. Betalningarna godkänns på internetbanken. Se film »
Vill du kontrollera vilka betalningar som är skickade och mottagen av din bank kan du under Inköp - Leverantörsfakturor göra urval på statusen Mottagen av bank.
Swedbank & Sparbanken (gäller ej Sparbanken Syd)
Med en aktiv bankkoppling till Swedbank och Sparbankerna kan du både ta emot kontoutdrag och skicka leverantörsbetalningar automatiskt. Du kan aktivera bankkoppling på flera företagskonton och valutakonton, men du kan enbart skapa ett valutakonto per valuta.
Har du flera företagskonton behöver du markera ett av dem som “Primärt företagskonto”. Det gör du inne på kontot, under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är från det primära företagskontot som leverantörsbetalningarna skickas från, men båda företagskonton får in kontoutdraget automatiskt. Kontoutdraget kommer automatiskt in under Kassa- och bankhändelser, vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Där kan vissa kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv matcha för att sedan välja en passande bokföringshändelse.
När du bokför en ny leverantörsfaktura skickas den automatiskt till banken inom 10 minuter. Du kan även ställa in så att du själv väljer vilka leverantörsfakturor som ska skicka över, och när. För att ställa in det går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och bockar för rutan Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning. Nästa gång du bokför en ny leverantörsfaktura kan du klicka på Exportera för att välja vilka leverantörsfakturor du vill skicka för betalning. Betalningen godkänns på internetbanken. Se film »
Vill du kontrollera vilka betalningar som är skickade och mottagen av din bank kan du under Inköp - Leverantörsfakturor göra urval på statusen Mottagen av bank.
Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-07-18
... Visa mer