2022-02-23
16:31
Hej!
Ni kan följa mer information och status framåt i denna tråd: Problem att nå bildunderlag i programmet
... Visa mer
2022-01-31
11:50
Hej!
Tack för din feedback och idéer till eEkonomi för föreningar. Tycker du har väldigt bra synpunkter som vi självklart ska ta med oss. Sen kan jag inte säga mer just nu om status kring dem, men tack för att du delar med dig!
Jag tänkte visa dig lite förslag på hur ni kan arbeta på bästa sätt som en förening i Visma eEkonomi. I denna PDF kan du läsa mer om Visma eEkonomi för föreningar. Det finns även en annan forumtråd som heter "Faktureringstips för föreningar" som jag skulle vilja lyfta om du kan hitta en väg för er genom de tipsen.
Tack för din input,
och ha en fortsatt bra dag!
... Visa mer
2022-01-07
13:57
Hej!
Som det ser ut i dagsläget så är OSS-funktionaliteten kopplad till kundfakturor, vilket innebär att om du registrerar manuella verifikationer förs de ej vidare till OSS-rapporten eller filen som går att exportera.
Det går fortfarande bra att arbeta med manuella verifikationer, men viktigt att veta är att de inte förs in till rapporten eller filen.
Det är inte planerat att ändra detta i dagsläget, men vi har mer oss era synpunkter på detta om vi ser att det blir ett stort behov detta.
... Visa mer
2021-10-25
16:11
Hej @Jennica Sjöberg
Om du skrivit in 1510 (kundfakturor) på kontoraden och har inaktiva poster så är det antalet på dina leverantörsfakturor som är obetalda som visas där. Likadant tvärt om, om du skriver in 2440 (leverantörsfakturor) på kontoraden och det visas ett antal inaktiva poster, då är det dina obetalda kundfakturor i antal som visas där.
Ha en fortsatt bra dag!
... Visa mer
2021-10-21
16:24
1Gilla
Jag vill även passa på att informera er om att vi har fortsatt att arbeta med kontoanalysen och inom kort kommer släppa fler förbättringar, bl a kommer det vara möjligt att välja in en kolumn för föregående år, vi har även lagt till länkar på kontot och verifikationen i balans- och resultaträkningen som länkar till huvudboken respektive till verifikationen. Fler delsummeringar har även lagts till i resultaträkningen.
... Visa mer
2021-10-20
16:06
1Gilla
Lagerhanteringen utgår från FIFO-pricipen (First In First Out). Det innebär att de artiklar som var först in på lagret är de första som levereras ut. Förändringarna görs genom in- och utleveranser.
Aktivera Visma eEkonomi Lager
Visma eEkonomi Lager är en tilläggstjänst som du kan köpa under Appar och tillval. Du behöver arbeta i varianterna Visma eEkonomi Smart eller Pro. När du har köpt tillvalet behöver det aktiveras innan du kan börja arbeta med Lager. Välj Lager och artiklar i menyn, gå till någon av undermenyerna In- och utleveranser eller Inventering och välj Gör inställningar.
Skulle du behöva byta bokföringskonton eller verifikationsserie vid ett senare tillfälle kan du göra det under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter.
Så fungerar det
För information om hur det fungerar, läs vidare här » Skapa inköpsorder.
Åtgärder på inköpsorder.
Hämta inköpsorder på leverantörsfaktura.
... Visa mer
Etiketter:
2021-10-20
09:27
Hej
När vi beräknar fram vad som ska visas i likviditetsprognosen så tittar vi på följande:
Summan av kassa- och bankkonton på startsidan + obetalda kundfakturor - obetalda leverantörsfakturor - moms - skatt - avgifter = summan
Däremot är det så att i dagsläget så görs denna beräkning i början av veckan för ny likviditetsprognos och därför skulle det kunna vara så att den känns missvisande andra dagar i veckan om du t ex inte skulle gå in och kolla på måndagen av ny vecka.
Vi håller på att kika över denna process och hur vi beräknar fram siffrorna.
Jag uppdaterar i tråden när vi har mer information kring detta.
Ha en fortsatt bra dag!
... Visa mer
2021-10-18
10:31
1Gilla
Information:
Försäljning av elektroniska tjänster till icke beskattningsbara konsumenter i andra EU-länder deklarerades tidigare via Skatteverkets e-tjänst MOSS (Mini One Stop Shop). Från 1 juli 2021 har detta utökats för att även kunna registrera distansförsäljning till andra EU-länder när det gäller andra varor och tjänster. I samband med detta blev MOSS därmed OSS (One Stop Shop).
Denna typ av varor och tjänster ska beskattas i det land där köparen finns och det är du som säljare som ansvarar för att betala in momsen. För att underlätta redovisningen av moms har Skatteverket infört en ny e-tjänst, One Stop Shop (OSS). Läs mer på Skatteverket.
Du som är registrerad för OSS, samt använder faktureringsmetoden, lämnar din deklaration och betalar OSS-relaterad moms till Skatteverket. Skatteverket ser till att momsen kommer till respektive land. Den särskilda deklarationen för OSS är en helt egen deklaration. Deklarationen för OSS ingår inte i momsdeklarationen.
Aktivera och arbeta med OSS i Visma eEkonomi:
Nedan hittar du information om hur du aktiverar och arbetar med OSS i Visma eEkonomi.
Aktivera OSS i Visma eEkonomi: Du behöver göra vissa inställningar för att kunna arbeta med OSS i Visma eEkonomi. Läs mer i hjälpen om hur du aktiverar inställningar för OSS.
Skapa fakturor med OSS i Visma eEkonomi: OSS gäller dig som säljer varor och tjänster till privatpersoner i andra EU-länder. Denna typ av varor och tjänster ska då beskattas i det land där köparen finns och det är du som säljare som ansvarar för att betala in momsen. Läs mer i hjälpen om hur du skapar fakturor med inställningar för OSS.
Skapa OSS-rapport för rapportering till Skatteverket: Du kan skapa en rapport som du kan använda som underlag för rapporteringen till Skatteverket. Rapporten visar momsen per land. Läs mer i hjälpen om hur du skapar denna rapport.
... Visa mer
Etiketter:
2021-09-28
17:00
1Gilla
Hej!
Vi jobbar på att lösa detta som ni upplever under Kassa- och bankhändelser. Händelserna som är matchade ser ut att vara omatchade tills ni uppdaterar sidan eller går till en annan flik och tillbaka till Kassa- och bankhändelser precis som ni säger.
För information så går det inte att råka bokföra händelserna dubbelt utan då hade ett felmeddelande dykt upp.
Vi jobbar på en rättning för detta just nu och uppdaterar här igen så snart det är löst.
... Visa mer
2021-09-09
09:11
Hej
När du står under Bokföring - Verifikationer så har vi valt att flytta in detta till knappen "Hantera flera" som finns nere till vänster i programmet. Ändringen gjordes för att det ska bli enklare att hitta till samtliga funktioner du kan hantera här, t ex periodiseringar, avskrivningar och lagertransaktioner.
Väljer du t ex Hantera flera och Periodiseringar så finns det fortfarande möjlighet att bokföra flera periodiseringar vid ett och samma tillfälle. Finns det flera att bokföra så visas alla i listan utefter vilket datum du väljer och när du väljer Bokför så bokförs samtliga som visas i listan.
Jag tar med mig era tankar kring denna förändring.
... Visa mer
2021-06-11
15:33
1Gilla
Hej @Numbers_and_Friends
Det är inte planerat just nu att införa signering av betalningar för Handelsbanken. Vi får ta en dialog med banken och titta på detta framöver, för visst är det en supersmidig funktion.
... Visa mer
2021-04-20
15:25
1Gilla
Skapa kundfakturor med avdrag enligt reglerna för Grön teknik, t ex installation av solceller, i Visma eEkonomi.
Steg 1: Inställningar
Gå till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och markera rutan Grön teknik. Beloppet om 50 000 kr som du kan ansöka om skattereduktion för föreslås automatiskt.
Du kan ansöka om skattereduktion för typerna;
Installation av nätanslutet solcellssystem – 15% avdrag för arbete och material (20% från 1 januari 2023)
Installation av system för lagring av egenproducerad el – 50% avdrag för arbete och material
Installation av laddningspunkt till elfordon – 50% avdrag för arbete och material.
Steg 2: Skapa artikel
När du skapar den artikel som avser grön teknik väljer du upp någon av typerna ovan, beroende på vad din artikel avser.
Steg 3: Skapa kundfaktura
När du skapar din kundfaktura markerar du rutan Husarbete eller grön teknik uppe till höger och kan därefter markera rutan Grön teknik. Tänk på att du inte kan ha både rot/rut-avdrag och grön teknik på en och samma faktura då det hanteras olika vid ansökan till Skatteverket, utan i så fall skapar du en enskild faktura med rot/rut och en med grön teknik. Om det även finns material på fakturan som du ska ansöka om skattereduktion för, och inte bara arbete, så behöver detta läggas som en egen artikel och kopplas mot en typ av Grön teknik. Detta kan du göra för att kostnaden för materialet nu också ligger till grund för skattereduktion, t ex om du använt material som är nödvändigt vid installationen så som material som används för att installera solceller. Du kan läsa mer om vad som ger rätt till skattereduktion för grön teknik på Skatteverkets hemsida.
Steg 4: Hantera betalning och skapa ansökan till Skatteverket
När kunden har betalat sin del och du har registrerat betalningen på fakturan är det dags att skapa en ansökan till Skatteverket. Vid ansökan av grön teknik exporterar du ut en fil från programmet som du laddar upp på Skatteverkets hemsida. Filexporten hittar du under Inställningar - Import och export - Skapa fil till Skatteverket för grön teknik.
Steg 5: Beslut från Skatteverket
När betalningen från Skatteverket kommer in under Kassa- och bankhändelser matchar du den mot kundfakturan, med alternativet Inbetalning från kundfaktura. Skulle du få avslag och du inte får några pengar från Skatteverket är det istället din kund som ska betala den resterande summan. Du skickar enkelt en påminnelse till kunden genom att gå till fakturan och välja Åtgärder - Skapa påminnelse.
... Visa mer
Etiketter:
2021-04-06
08:50
Hej @Fd medlem
Om du vill ändra betaldatumet på en leverantörsfaktura som nu ligger som kommande betalning i Visma eEkonomi, så kan du välja att avbryta betalningen genom att gå till Inköp - Leverantörsfakturor - markera leverantörsfakturan det gäller och välj Åtgärder - Avbryt betalning.
Nu skickas en status till Nordea med info om att du vill avbryta betalningen. När det gått igenom får du tillbaka en status i Visma eEkonomi på leverantörsfakturan där det står "Betalning avbruten".
Efter det kan du då välja att skicka om betalningen genom att markera leverantörsfakturan igen och välja Åtgärder - Skicka om betalning. Då landar leverantörsfakturan på nytt under Inköp - Leverantörsfakturor och under länken Exportera och signera, och där har du möjlighet att byta betaldatum på fakturan och signera om den på nytt.
... Visa mer
2021-03-29
15:01
1Gilla
Hej @Fd medlem
Det stämmer att du inte kan se kommande betalningar inne på Nordeas hemsida, utan istället kan du direkt i Visma eEkonomi gå till Inköp - Leverantörsfakturor och där inne bocka för "Visa kommande betalningar" så får du en lista på de som är signerade och kommer att dras.
/Nellie
... Visa mer
2021-03-25
13:27
1Gilla
@Fd medlem Jag kollar och återkommer här snarast! 🙂
... Visa mer
2021-03-25
09:19
1Gilla
Hej @Fd medlem
Det ser ut att vara som så att det CCM-avtalsnummer du fick från Nordea och fyllde in i aktiveringsguiden fylldes in med även de siffror som ligger efter bindestrecket i avtalet. Men de siffror ska ej med i aktiveringsguiden.
Men det du behöver göra nu är att gå in i Visma eEkonomi till Inställningar - Kassa- och bankkonton - markera kontot det gäller - klicka på Avsluta bankkoppling - därefter aktiverar du den igen och fyller i ditt CCM-avtalsnummer utan de siffror som ligger efter bindestrecket och går igenom aktiveringsguiden igen. Så kommer bankkopplingen komma igång på rätt sätt.
Kontrollera sedan om det är några betalningar som inte nått banken annars har du möjlighet att skicka om dem.
... Visa mer
2021-01-22
16:19
1Gilla
Är du ny i Visma eEkonomi och har värden med dig sedan tidigare kan du fylla i dessa värden som Ingående balanser under ditt första räkenskapsår (observera att det bara går att lägga till ingående balans för det första räkenskapsåret). Gå till Inställningar - Räkenskapsår och IB, markera första året och klicka på Ingående balans.
Nere till vänster har du möjlighet att importera en SIE 1-fil som avser dina ingående balanser, alternativt fyller du i de värden som finns på dina balanskonton när du börjar arbeta i Visma eEkonomi. Finns det t.ex pengar på ditt företagskonto fyller du i den aktuella summan på konto 1930 (eller det konto som avser ditt företagskonto). Har du leverantörsskulder med dig fyller du i det beloppet på konto 2440. Tänk på att skriva ett minustecken framför summan om det avser en skuld. När alla ingående balanser är ifyllda ska du ha lika många plus- som minusbelopp och det är först då ditt totala saldo blir 0,00 och du kan klicka på Spara.
När ditt första räkenskapsår är avslutat och det är dags att skapa upp ett nytt förs dina utgående- och ingående balanser över helt automatiskt.
Läs mer om ingående balanser »
... Visa mer
Etiketter:
2021-01-14
09:47
Hej Tina__36
Det stämmer som du säger, att om du fått en leverantörsfaktura som har fakturadatum under 2020 så ska den registreras in på det året. Men kanske betalas den inte under 2020 och du jobbat enligt kontantmetoden, då ska den bokas upp enligt faktureringsmetoden vid årsskiftet för att visa att du har en leverantörsskuld.
Så alltså när du använder kontantmetoden bokför du fakturorna först när de betalats. Men innan du avslutar räkenskapsåret måste alla kund- och leverantörsfakturor registreras, även de som är obetalda. Du kan använda knappen "Boka upp kundfordringar och lev.skulder" efter det att du lagt in leverantörsfakturan under Inköp - Leverantörsfakturor. "Boka upp kundfordringar och lev.skulder" hittar du under Inställningar - Räkenskapsår och IB och när du klickar på Redigera på året det gäller.
Du får också upp en fråga om du vill boka upp kundfordringar och leverantörsskulder när du öppnar sista momsredovisningen för året och har obetalda kund- eller leverantörsfakturor.
... Visa mer
2021-01-12
08:51
@Fd medlem Det stämmer bra det!
Du kan bestämma vilken inloggning du vill använda dig av, och på de konton som inte redan har den e-postadressen som användare så lägger du till den. Gå till vismaspcs.se och logga in till Mina tjänster. Där klickar du på ditt företagsnamn uppe till höger och väljer Användare och sedan Skapa användare.
När du skapat upp din nya användare så behöver du ta bort tillgången av Visma eEkonomi på den gamla användaren för att sedan kunna lägga tillgång av Visma eEkonomi på den nya användaren.
För att ta bort tillgången av Visma eEkonomi på den gamla användaren så klickar du på den användaren i listläget, bockar ur Visma eEkonomi och sparar nere till höger.
Sedan gör du likadant men bockar i på den nya användaren som ska ha tillgång till Visma eEkonomi och klickar på Spara.
... Visa mer
2021-01-12
08:39
Hej Nils__4
Precis som du beskriver att du loggar in med en annan användare på samma enhet så kommer du att på nytt behöva ange din tvåstegsverifiering. Användaren/inloggningen blir kopplad till den enhet och webbläsare du använder.
... Visa mer
2020-12-09
14:42
4 Gillar
Sköter du lönerna manuellt? Tillvalet Visma Lön Direkt passar bäst för dig som har behov av löneutbetalning till max 2 anställda.
Behöver du hjälp med beräkningar och är ute efter ett fullständigt löneprogram rekommenderar vi Visma Lön Smart. Läs mer här: Visma Lön Smart »
Med Visma Lön Direkt får du:
Lönen automatiskt bokförd i Visma eEkonomi
Smarta kopplingar till Skatteverket
Värden för arbetsgivaravgifter förs in automatiskt till arbetsgivardeklarationen
Underlag för Fora-rapportering
Digitala lönebesked med mobilappen Visma Lön Anställd eller Kivra.
Aktivera Visma Lön Direkt
För att aktivera tjänsten går du till Appar och tillval som du ser i vänstermenyn. Det är helt kostnadsfritt att aktivera tjänsten och kostar sedan 39kr för bokförda lönebesked, per anställd och månad.
Har du använt något annat lönesystem tidigare och nu börjat med Visma Lön Direkt har du möjlighet att lägga in Ingångsvärden som avser värdet av de tidigare lönebeskeden du skapat. Vill du lägga in Ingångsvärden för dina anställda gör du det på fliken Ingångsvärden på de anställda.
Hur fungerar det i Visma eEkonomi?
Du börjar med att se över att alla inställningar, så som Löneuppgifter, är korrekt. Gå sedan till
Lön Direkt - Anställda och lägg in dina anställda i registret.
Inne på den anställde har du möjlighet att lägga till Återkommande lön på varje lönebesked, t ex månadslön om du vill att den lönearten ska läggas till automatiskt på varje nytt lönebesked.
Du har även möjlighet att inne på den anställde välja att skicka lönebeskeden digitalt till webbläsare eller app. Markera för med Min Lön/Kivra på fliken 3 på den anställde om du vill slippa skriva ut lönebeskeden.
För att skapa första lönebeskedet går du till Lön Direkt - Lönekörningar - Ny lönekörning. Välj datum och vilka anställda som ska ingå och därefter skapas lönebeskeden för de anställda.
Vill du lägga till flera lönerader, t ex om den anställde vill dra extra skatt, så klickar du först på plustecknet ute till höger och hämtar sedan lönearten Extra skatt. Fyll i beloppet och kontrollera att lönebeskedet ser bra ut. Vill du förhandsgranska kan du göra det nere till vänster annars bokför du lönebeskedet för att gå vidare.
När det är dags att betala ut lönen till den anställde görs det via din bankkoppling.
Du får in utbetalningen automatiskt dagen efter att transaktionen har dragits på banken. Du matchar händelsen som Pengar ut mot Löneutbetalning. Välj upp rätt lönebesked att matcha mot och klicka på Bokför.
Skapa AGI
AGI (Arbetsgivardeklaration på individnivå) skapar du under Lön Direkt - Arbetsgivardeklaration. Alla värden fylls i automatiskt utifrån dina lönebesked. Vill du förhandsgranska kan du göra det nere till vänster annars går du vidare genom att klicka på Skicka och bokför.
Med den smarta kopplingen till Skatteverket skickas nu uppgifterna direkt till företagets yta och du behöver endast logga in på Skatteverket.se och signera arbetsgivardeklarationen.
Lycka till!
... Visa mer
Etiketter:
2020-11-11
09:45
Hej Pacsac!
Hur går du tillväga för att få in leverantörsfakturan till eEkonomi där du inte får med tolkning av OCR?
Jag tänker om du fotar med Scanner appen eller hur du går tillväga där.
... Visa mer
2020-09-23
11:16
Hej!
För att söka fram ett specifikt verifikat som ingår i en verifikationsserie så rekommenderar jag att du i detta fall söker på L494 för att få bästa träff.
Vi har utökat söket så att du ska få träff på även summa, fakturanummer eller specifikt konto när du söker, så det innebär att du kan få träff på fler verifikationer precis som du fått i ditt fall.
Så i specifika verifikationsnummer med serie är det bra att skriva med bokstaven för vilken serie den ingår i.
Ha en fortsatt bra dag!
/Nellie
... Visa mer
2020-08-20
09:20
Hej igen allihop!
Jag har nu försökt återskapa detta på nytt, men lyckas inte. Utan priserna behålls alltså på fakturan även att fakturadatumet ändras.
Upplever ni också att det fungerar eller är det fortfarande någon som får problem med att priserna ändras om fakturadatumet ändras?
/Nellie
... Visa mer
2020-08-19
15:31
Hej!
Tack för att du hör av dig och för din input. Tanken med denna förändring var att det skulle vara enkelt att bara hålla muspekaren över bilden för att få en snabb överblick av vilket underlag det är utan att behöva klicka in på det.
Självklart tar jag med mig dina synpunkter om detta.
/Nellie
... Visa mer
2020-04-27
11:30
Hej och tack för svar!
Jag tar upp diskussionen hos oss och informerar här igen så fort jag har mer svar.
/Nellie
... Visa mer
2020-04-27
11:24
Hejsan!
Precis som ni beskriver i tråden så uppdaterar Visma eEkonomi beloppet på utkastet om fakturadatumet ändras.
T ex om jag registrerar en kundfaktura per 2020-04-01 i EUR så skulle á-priset stå enligt 9,0405. Jag sparar utkastet och öppnar upp det senare, t ex idag 2020-04-27, då får jag en fråga om jag vill behålla fakturadatumet på utkastet eller uppdatera till dagens datum. Om jag uppdaterar till dagens datum, så kommer även á-priset att ändras, och i mitt fall i EUR till 9,1977.
(Inställning om att behålla originaldatum per default på fakturautkast går att hitta i Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter - Använd alltid originaldatumet på fakturautkast).
Om jag förstår er rätt, så skulle ni vilja att fakturautkastet är sparat i den form, belopp m.m. det hade vid tillfället ni sparade fakturan som utkast, och utkastet ska ej ändras/uppdateras med belopp även om ni ändrar fakturadatumet?
/Nellie
... Visa mer
2020-04-20
16:51
@FrankM Ja det var ett lite sent svar, härligt att du redan hittat den artikeln 🙂
Ha en fin kväll!
... Visa mer
2020-04-20
16:03
Hej UET AB!
När det gäller bankkoppling mellan Swedbank & Visma eEkonomi så är det ännu inte med Autopay.
Ta kontakt med ert bankkontor och be om att få aktivera bankkoppling mot Visma eEkonomi och inte mot Autopay, så kommer det ordna sig.
Ha en fin dag!
/Nellie
... Visa mer
2020-04-20
15:59
1Gilla
Hej FrankM!
Här tror jag du kommer hitta all den informationen du behöver: https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/byra/de-har-kopiorna-behover-du-inte-skriva-ut
/Nellie
... Visa mer
2020-02-26
15:08
Hej!
Jag vill passa på att upplysa om att vi idag har släppt en lagermodul i Visma eEkonomi. Där du bland annat får hjälp med att hantera in- och utleveranser från lager samt att bokföra det lagervärdet.
Läs mer om modulen i forumtråd; Visma eEkonomi Lager.
... Visa mer
2020-02-26
14:57
Hej!
Jag tänkte passa på att upplysa i denna tråd att om vi idag har släppt en lagermodul till Visma eEkonomi. Där du bland annat får hjälp med just bokföring av lagersaldo.
Läs mer i forumtråd; Visma eEkonomi Lager.
... Visa mer
2020-02-26
14:50
Hej!
Jag vill passa på att upplysa om i denna tråd att om du behöver hjälp med ditt lager och inventering, så har vi idag släppt en lagermodul till Visma eEkonomi.
Läs mer i forumtråden; Visma eEkonomi Lager.
... Visa mer
2020-02-26
14:39
Hej!
Jag vill passa på att upplysa i denna forumtråd gällande bokföring införing av lager, att vi idag har släppt en lagermodul till Visma eEkonomi.
Du kan läsa mer om Visma eEkonomi Lager i forumtråden; Visma eEkonomi Lager.
... Visa mer
2020-02-26
14:35
Hej!
Finns det behov av en lagermodul för att kunna bokföra bland annat lagervärdet utifrån in- och utleveranser, inventering m.m. har vi idag släppt en lagermodul till Visma eEkonomi.
Vill du läsa mer om lagermodulen rekommenderar jag forumtråden; Visma eEkonomi Lager
... Visa mer
2020-02-26
14:32
Hej!
Jag ser att det dykt upp ett par frågor t ex om hur lagervärdet ska bokföras m.m. Jag vill därmed upplysa er om att det idag har släppts en lagermodul till Visma eEkonomi, där du får hjälp att hantera ditt lager och att bokföra lagertransaktioner m.m.
Läs gärna mer i forumtråden; Visma eEkonomi Lager för mer information.
... Visa mer
2020-02-26
14:29
Hej!
Då du nämner att du arbetar med ett lager vill jag passa på att upplysa om att vi idag har släppt en ny funktion; Visma eEkonomi Lager.
Lagermodulen går att aktivera till varianterna Visma eEkonomi Smart och Visma eEkonomi Pro och det görs under Appar och tillval.
Läs gärna mer om lagermodulen i forumtråden; Visma eEkonomi Lager
... Visa mer
2020-02-06
14:11
Vad roligt att höra! Zapier är en fantastisk möjlighet till bra kopplingar mot eEkonomi.
Vi har lagt in de som vi sett varit vanligast eller där störst behov har funnits - självklart vill vi kunna koppla Zapier mot fler delar i Visma eEkonomi framöver.
Håll ögonen öppna i denna tråd så uppdaterar jag så fort vi har möjlighet att koppla mot fler delar i Visma eEkonomi.
/Nellie
... Visa mer
2020-01-03
08:34
1Gilla
Hej Pacsac och Mats!
Om ni inte önskar att få erbjudande om att sälja era fakturor, så finns det möjlighet att stänga av denna funktion under Appar och Tillval inne i Visma eEkonomi. Ni går till Appar och Tillval i menyn till vänster - Klicka in på "Visma Betalt Direkt" - där inne har ni möjlighet att bocka ur "Visa erbjudande på kundfakturor".
Ha en fortsatt bra dag!
... Visa mer
2019-12-18
10:05
3 Gillar
Med tjänsten Visma Betalt Direkt får du hjälp med att sälja dina kundfakturor direkt i programmet. Genom att sälja dina kundfakturor behöver du själv inte invänta pengarna från din kund utan Visma tar över fakturan och du får in pengarna på ditt konto redan nästa bankdag. Läs mer om Visma Betalt Direkt »
Fördelar med att sälja fakturor:
Du får pengarna snabbt
Du slipper risken att inte få betalt alls
Du blir effektivare och kan lägga tiden på att utveckla ditt företag
Kriterier för att kunna använda tjänsten Betalt Direkt via Visma Finance:
Du behöver vara registrerad som ett aktiebolag, enskild firma, handelsbolag eller kommanditbolag
Du behöver fylla i BG eller PG i företagsinställningarna i Visma eEkonomi
Du behöver vara registrerad för F-skatt
Hur fungerar det i Visma eEkonomi?
Om fakturan är möjlig att sälja kommer du att informeras om det, och till vilket pris, direkt när du skapar en ny kundfaktura.
Vill du sälja fakturan markerar du rutan Sälj fakturan. Avgiften som tas för att sälja fakturan baseras på fakturans totalbelopp. Första gången du säljer en faktura hamnar du i en Kom-igång guide och behöver fylla i några uppgifter för att komma vidare.
När du säljer en faktura får du hjälp med automatiskt bokföring av fakturan. Det skapas alltså upp en verifikation som bokar in försäljning, moms och kundfordran.
Har du bankkoppling får du in en transaktion för inbetalningen under Kassa- och bankhändelser och programmet kan matcha ihop denna betalning med fakturan du sålt. Om du inte har en bankkoppling och matchar själv väljer du alternativet Inbetalning för såld faktura.
Om du har sålt en kundfaktura som är felaktig eller om den av någon annan anledning inte ska betalas av din kund, kan du skapa en kreditfaktura. När du skapar en kreditfaktura utgår du alltid från den sålda fakturan som du har skapat tidigare. Observera att det bara är möjligt att kreditera hela fakturan. Läs mer om hur du krediterar en såld faktura »
Du kan använda tjänsten Betalt Direkt i Visma eEkonomi Fakturering, Smart och PRO.
Vill du läsa mer om vad det innebär att sälja fakturor? Läs artikeln Sälja fakturor? Allt du behöver veta om fakturaköp »
... Visa mer
2019-09-23
08:13
2 Gillar
Fakturerar du avtalsfakturor, eller fakturor med samma typ av varor eller tjänster med ett regelbundet intervall? Då är funktionen Återkommande faktura något för dig!
Med funktionen Återkommande faktura kan du skapa en mall på hur ofta dessa fakturor ska skickas ut till kund, du kan även ställa in att fakturorna ska skicka iväg helt automatiskt!
Via Försäljning - Kundfakturor - Ny Återkommande faktura skapar du din mall. Vill du fakturera flera kunder med likadana fakturor behöver du göra en mall för varje kund.
Lägg till dina artiklar som ska faktureras och sedan kan du spara din mall.
När du sparat din mall för Återkommande faktura hittar du den under Försäljning - Kundfakturor -Återkommande fakturor.
Har du valt att fakturorna ska skickas iväg automatiskt på valt datum kommer du se att fakturan får typen "Automatiskt". Du har här möjlighet att klicka på Stoppa om det av någon anledning finns t ex en månad du inte ska fakturera något. När det är dags att börja fakturera igen går du enkelt in och klickar på Starta.
Läs mer om funktionen Återkommande faktura i den skrivna hjälpen.
... Visa mer
2019-09-05
13:15
1Gilla
Hej! Härligt att du är ute i god tid! Vår förhoppning är att göra det möjligt att öppna upp räkenskapsår som slutar 2019-12-31 innan 2019 är slut. Jag har ännu inget exakt datum att ge men vi uppdaterar tråden så fort det är möjligt. /Nellie
... Visa mer
2019-08-12
07:52
Hej! Jag vill meddela även i denna tråd att det nu finns stöd för CSV-import av kontoutdrag/kontohändelser till Visma eEkonomi. Kontrollera gärna på Avanza om du har möjlighet att exportera händelserna till CSV och du kan då importera dem till Visma eEkonomi, under Kassa- och bankhändelser - Ny bankhändelse - Importera kontoutdrag. Ha en fortsatt bra dag! /Nellie
... Visa mer
2019-06-14
11:00
3 Gillar
Zapier är en plattform där du kan samla det bästa av alla applikationer du använder dagligen, det finns över 1000 appar och tjänster du kan integrera mot!
Med Zapier kan du skapa unika integrationer, som skapar stora möjligheter att själv anpassa ditt Visma eEkonomi och just din vardag.
Du kommer kunna använda eEkonomi som en trigger - vilket innebär att när något händer i Visma eEkonomi så kan denna data skickas vidare via Zapier, och i nästa tur till en annan applikation för att göra en åtgärd.
Du kommer också kunna använda eEkonomi som en action - när något händer i en annan applikation, så kan denna data skickas vidare till Zapier, och i nästa tur in till Visma eEkonomi för att göra en åtgärd.
Du kan t ex skapa integrationer mot Google mail, Google sheets, Slack, Spotify m.m. Du har möjlighet att både använda färdiga zaps men även skapa helt egna!
Vill du titta på de färdiga integrationerna som är klara att använda redan idag går du till https://integrationer.vismaspcs.se/appar/?query=Zapier
Vad behöver du göra för att komma igång?
Du börjar med att skapa ett konto på Zapiers hemsida. När du har skapat ditt konto loggar du in och går igenom följande steg:
Lägg till en zap
Lägg till en trigger
Godkänn integrationen
Koppla upp zap
Aktivera zap
Triggers i Visma eEkonomi du kan koppla med Zapier: - Ny kund sparas - Ny order sparas - Ny faktura skapas - Ny leverantör sparas - Ny leverantörsfaktura sparas - Nytt leverantörsfakturautkast sparas - Ny artikel sparas Actions i Visma eEkonomi du kan koppla med Zapier: - Skapa ny kund - Skapa ny artikel - Skapa nytt fakturautkast - Skapa ny leverantör - Skapa leverantörsfakturautkast - Skapa order För mer information om hur du går tillväga kan du läsa om i vår supporthjälp.
Nu är det bara att sätta igång att ska dina triggers och actions! Bara fantasin sätter gränserna, och tänk vad mycket tid du kan spara!
Observera att Zapier är en internationell plattform som lagrar data utanför EU. Du bör därför vara uppmärksam på vilken typ av persondata du hanterar med tjänsten Zapier. Läs mer om hur data hanteras i Zapier här: https://zapier.com/privacy
... Visa mer
Etiketter:
2019-06-13
12:48
Hej Lentzit! Det du skriver i början "Pengarna hamnar på fel konto eftersom ju Webhallen ger klarna i uppdrag att fakturera. Jag går nu manuellt in i Leverantören och byter till Klarnas PG-nummer". Här är det rätt att du ändrar till de betalningsuppgifter som gäller denna gång för denna leverantör. Betalningen skickas sedan automatiskt över till din bank då du har bankkoppling, och du varken behöver eller ska göra några ändringar i Autopay, utan jag rekommenderar dig här att logga in direkt till banken där du kan kontrollera betalningen under "Kommande händelser". Du beskriver att det varken framgår att det är Webhallen eller klarna - vad får du istället för information på banken? Återkom gärna med denna infon så tittar vi vidare på det. Ha en fortsatt bra dag.
... Visa mer
2019-05-23
14:15
5 Gillar
Med en aktiv bankkoppling synkroniseras kontoutdraget automatiskt över från banken till Visma eEkonomi. Du sparar tid och minimerar risken att registrera någon händelse dubbelt eller t om missa att registrera en händelse. Läs mer om bankkoppling i Visma eEkonomi » En bankkoppling fungerar lite olika beroende på vilken bank du har. På bilden nedan kan du se vilka möjligheter som finns för respektive bank. För en närmare förklaring - skrolla ner till Så fungerar det. Om du inte har någon utav bankerna nedan kan du istället Importera eller klistra in ditt kontoutdrag.
Aktivera en bankkoppling
För att kunna aktivera en bankkoppling behöver du ha ett kontonummer och ett IBAN-nummer för ett företagskonto eller ett valutakonto registrerat i Visma eEkonomi. Du kan kontrollera att det konto du vill aktivera bankkoppling för har ett IBAN-nummer inlagt under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Om inte, markera det konto det gäller och välj Redigera. Fyll därefter in ditt IBAN-nummer (IBAN-nummer för ditt konto hittar du lättast på din internetbank eller på ett kontoutdrag). Välj Spara, markera ditt konto igen och klicka på Aktivera bankkoppling. Aktiveringen kan vara förenad med en avgift från bankens sida. Kontakta din bank för mer information.
Stäm av bankkontot efter aktivering
Inom 2-3 bankdagar är din bankkoppling aktiv och bankhändelser börjar trilla in i Visma eEkonomi. Under tiden du väntar på godkännandet från banken kan du inte manuellt registrera några bankhändelser på det valda bankkontot. Det kan därför bli ett par dagars glapp mellan de händelser du senast registrerade och de händelser som automatiskt förs över när bankkopplingen aktiveras. Så snart som bankkopplingen är aktiv och bankhändelser automatiskt förs över går det bra att manuellt registrera de eventuella händelser som skett under tiden då kopplingen höll på att aktiveras.
Så fungerar det
Handelsbanken
Med en aktiv bankkoppling till Handelsbanken kan du både ta emot kontoutdrag och skicka leverantörsbetalningar automatiskt. Du kan aktivera en bankkoppling på flera företagskonton och valutakonton, men du kan enbart skapa ett valutakonto per valuta.
Har du flera företagskonton behöver du markera ett av dem som det “Primärt företagskonto”. Det gör du inne på kontot, under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är från det primära företagskontot som leverantörsbetalningarna skickas, men båda företagskonton får in kontoutdraget automatiskt.
När du bokför en ny leverantörsfaktura skickas den automatiskt till banken inom 10 minuter. Du kan även ställa in så att du själv väljer vilka leverantörsfakturor som ska skicka över, och när. För att ställa in det går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och bockar för rutan Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning. Nästa gång du bokför en ny leverantörsfaktura kan du klicka på Exportera för att välja vilka leverantörsfakturor du vill skicka för betalning. Betalningarna godkänns på internetbanken. Se film »
Kontoutdraget kommer automatiskt in under Kassa- och bankhändelser, vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Där kan vissa kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv matcha för att sedan välja en passande bokföringshändelse.
Vill du kontrollera vilka betalningar som är skickade och mottagen av din bank kan du under Inköp - Leverantörsfakturor göra urval på statusen Mottagen av bank.
SEB
Med en aktiv bankkoppling till SEB kan du både ta emot kontoutdrag och skicka leverantörsbetalningar automatiskt. Du kan aktivera bankkoppling på flera företagskonton och valutakonton, men du kan enbart skapa ett valutakonto per valuta.
Har du flera företagskonton behöver du markera ett av dem som det “Primärt företagskonto”. Det gör du inne på kontot, under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är från det primära företagskontot som leverantörsbetalningarna skickas, men båda företagskonton får in kontoutdraget automatiskt. Kontoutdraget kommer automatiskt in under Kassa- och bankhändelser, vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Där kan vissa kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv matcha för att sedan välja en passande bokföringshändelse.
När du aktiverar en bankkoppling med SEB får du välja mellan två olika avtal - att godkänna betalningarna i Visma eEkonomi eller på Internetbanken.
Godkänn betalningar i Visma eEkonomi
Med den här funktionen behöver du inte logga in på internetbanken för att göra betalningen. Med hjälp av tvåstegsverifiering i appen Google Authenticator kan du signera och godkänna betalningen direkt i Visma eEkonomi.
När du bokför en ny leverantörsfaktura får du upp valen Exportera och Signera. För att kunna signera behöver du ha behörigheten Administratör i Visma eEkonomi. Har du behörigheten Användare kan du skicka betalningen vidare till den som är Administratör, som godkänner den genom att signera. Betalningen dras på förfallodatumet. Se film »
Godkänn betalningar på Internetbanken
När du bokför en ny leverantörsfaktura så skickas den automatiskt till banken inom 10 minuter. Du kan även ställa in att du själv väljer vilka leverantörsfakturor du vill skicka över och när. Om du själv vill styra vilka leverantörsfakturor som ska skickas över till banken går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och bockar för rutan Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning. Se film »
Vill du kontrollera vilka betalningar som är skickade och mottagen av din bank kan du under Inköp - Leverantörsfakturor göra urval på statusen Mottagen av bank.
Nordea
Med en aktiv bankkoppling till Nordea kan du både ta emot kontoutdrag och skicka leverantörsbetalningar automatiskt. Du kan aktivera bankkoppling på flera företagskonton och valutakonton, men du kan enbart skapa ett valutakonto per valuta.
Har du flera företagskonton behöver du markera ett av dem som det “Primärt företagskonto”. Det gör du inne på kontot, under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är från det primära företagskontot som leverantörsbetalningarna skickas, men båda företagskonton får in kontoutdraget automatiskt. Kontoutdraget kommer automatiskt in under Kassa- och bankhändelser, vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Där kan vissa kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv matcha för att sedan välja en passande bokföringshändelse.
Godkänn betalningar i Visma eEkonomi
Med den här funktionen behöver du inte logga in på internetbanken för att göra betalningen. Med hjälp av tvåstegsverifiering i appen Google Authenticator signerar och godkänner du betalningen direkt i Visma eEkonomi. När du bokför en ny leverantörsfaktura får du upp valen Exportera och Signera. För att kunna signera behöver du ha tillgång till appen Google Authenticator samt ha behörigheten Administratör i Visma eEkonomi. Har du behörigheten Användare kan du välja att skicka betalningen vidare till den som är Administratör, som godkänner den genom att signera i appen. Betalningen dras på förfallodatumet. Se film »
Blir det fel kan du enkelt avbryta en signerad betalning genom att gå till leverantörsfakturan under Inköp - Leverantörsfakturor, välj Åtgärder och Avbryt betalning.
Aktivera banksamarbete med Nordea
(För att aktivera en bankkoppling behöver du ha signerat avtalet Corporate Access Lite hos Nordea, samt ha ett avtalsnummer (CCM) till hands. Vi rekommenderar att du kontaktar Nordea om du behöver hjälp med detta, innan du går igenom aktiveringsguiden i Visma eEkonomi.) Gå till Inställningar - Kassa- och bankkonton, markera kontot du vill koppla samman i en bankkoppling och klicka på Aktivera bankkoppling. Du får då upp en aktiveringsguide. Följ stegen och signera slutligen avtalet med hjälp av tvåstegsverifiering.
Vill du kontrollera vilka betalningar som är skickade och mottagen av din bank kan du under Inköp - Leverantörsfakturor göra urval på statusen Mottagen av bank.
Danske Bank
Med Danske Bank som bank kan du både ta emot kontoutdrag och skicka leverantörsbetalningar automatiskt. Du kan aktivera bankkoppling på flera företagskonton och valutakonton, men du kan enbart skapa ett valutakonto per valuta.
Har du flera företagskonton behöver du markera ett av dem som det “Primärt företagskonto”. Det gör du inne på kontot, under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är från det primära företagskontot som leverantörsbetalningarna skickas, men båda företagskonton får in kontoutdraget automatiskt. Kontoutdraget kommer automatiskt in under Kassa- och bankhändelser, vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Där kan vissa kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv matcha för att sedan välja en passande bokföringshändelse.
När du bokför en ny leverantörsfaktura skickas den automatiskt till banken inom 10 minuter. Du kan även ställa in så att du själv väljer vilka leverantörsfakturor som ska skicka över, och när. För att ställa in det går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och bockar för rutan Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning. Nästa gång du bokför en ny leverantörsfaktura kan du klicka på Exportera för att välja vilka leverantörsfakturor du vill skicka för betalning. Betalningarna godkänns på internetbanken. Se film »
Vill du kontrollera vilka betalningar som är skickade och mottagen av din bank kan du under Inköp - Leverantörsfakturor göra urval på statusen Mottagen av bank.
Swedbank & Sparbanken (gäller ej Sparbanken Syd)
Med en aktiv bankkoppling till Swedbank och Sparbankerna kan du både ta emot kontoutdrag och skicka leverantörsbetalningar automatiskt. Du kan aktivera bankkoppling på flera företagskonton och valutakonton, men du kan enbart skapa ett valutakonto per valuta.
Har du flera företagskonton behöver du markera ett av dem som “Primärt företagskonto”. Det gör du inne på kontot, under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är från det primära företagskontot som leverantörsbetalningarna skickas från, men båda företagskonton får in kontoutdraget automatiskt. Kontoutdraget kommer automatiskt in under Kassa- och bankhändelser, vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Där kan vissa kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv matcha för att sedan välja en passande bokföringshändelse.
När du bokför en ny leverantörsfaktura skickas den automatiskt till banken inom 10 minuter. Du kan även ställa in så att du själv väljer vilka leverantörsfakturor som ska skicka över, och när. För att ställa in det går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och bockar för rutan Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning. Nästa gång du bokför en ny leverantörsfaktura kan du klicka på Exportera för att välja vilka leverantörsfakturor du vill skicka för betalning. Betalningen godkänns på internetbanken. Se film »
Vill du kontrollera vilka betalningar som är skickade och mottagen av din bank kan du under Inköp - Leverantörsfakturor göra urval på statusen Mottagen av bank.
Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-07-18
... Visa mer
2019-04-10
09:09
3 Gillar
Alla som registrerar sig hos Skatteverket för att betala moms får ett momsregistreringsnummer - ett unikt serienummer (VAT-nummer). Juridiska personers momsregistreringsnummer bygger på organisationsnumret, medan det för enskilda näringsidkare bygger på personnumret. Momsregistreringsnumret ska enligt mervärdesskattelagen anges på fakturor och kvitton. På Skatteverket.se kan du läsa om hur du registrerar dig för moms och hur du kan ändra din momsregistrering.
Vad är moms?
Moms är en form av skatt på varor och tjänster som du som företagare är med och hanterar åt Skatteverket. Läs mer i tråden Så fungerar moms.
Momsresan i Visma eEkonomi
Skapa momsredovisning
Börja med att ställa in hur ofta du ska redovisa moms. Det gör du under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter.
När det är dags att skapa momsredovisningen och du har bokfört alla händelser går du till Bokföring - Momsredovisning - Ny momsredovisning.
Värden för den aktuella perioden har automatiskt hämtats från bokföringen. Programmet stämmer av eventuella avvikande datum och belopp. Om avvikelser finns får du upp ett meddelande. När du klickar på länken i meddelandet öppnas en lista med de verifikationer som behöver kontrolleras.
Kontrollera att siffrorna stämmer. Du kan klicka på ikonen till höger om varje ruta där det finns ett belopp för att se vilka verifikationer som påverkar beloppet.
Om det inte finns några avvikelser att kontrollera och alla siffror stämmer klickar du på Bokför.
När momsredovisningen är bokförd får du en notifiering med ett verifikationsnummer och du har möjlighet att skapa en moms-fil för elektronisk inlämning till Skatteverket. Vill du hellre skapa filen vid ett senare tillfälle gör du det under Bokföring - Momsredovisning. Öppna den momsredovisning du vill skapa fil för och välj Åtgärder - Skapa fil.
När Skatteverket har kontrollerat din momsredovisning och du antingen ska betala eller få tillbaka pengar för momsen registrerar du denna in- eller utbetalning under Kassa- och bankhändelser alt skapar en ny verifikation.
Bokför betalning/återbetalning av moms
Aktiebolag
Gå till Kassa- och bankhändelser och välj Skattekonto som konto. Skapa en Ny skattehändelse som motsvarar beloppet på momsredovisningen. Välj Pengar in eller Pengar ut beroende på om du ska få tillbaka eller betala pengar till Skatteverket. Klicka på Matcha och välj Momsredovisning som bokföringshändelse. Leta upp momsredovisningen i listan och välj Bokför.
Enskild firma
Alt 1. Gå till Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Fyll i det datum då momsredovisningen ska vara inlämnad och lägg till en passande beskrivning.
När du får tillbaka pengar från Skatteverket:
2650 Kredit 2012 Debet
När du betalar pengar till Skatteverket:
2650 Debet 2012 Kredit Fördelen med att använda ett separat konto (2012) för betalning av moms, skatt m.m är att du får koll på dina utgifter och snabbt kan se hur mycket pengar du har kvar till annat på ditt företagskonto (1930). Tänk på att för att kunna använda 2012 vid betalning behöver du först göra en överföring från 1930.
Alt 2. Då du med enskild firma inte har något eget skattekonto kan inbetalning/utbetalning av momsskuld/momsfordran även bokföras direkt mot 1930 under Kassa- och bankhändelser. När du får tillbaka pengar från Skatteverket: 1930 Debet 2650 Kredit Registrera händelsen som Övrig insättning. När du betalar pengar till Skatteverket: 1930 Kredit 2650 Debet Registrera händelsen som Övrigt uttag.
Mer om moms
Checklista - detta behöver du göra - Vismaspcs.se
Vad är moms? - Vismaspcs.se
Vad är moms? - Youtube.com
Skapa momsredovisning för enskild firma - Youtube.com
Bokför betalning/återbetalning av moms för enskild firma - Youtube.com
Skapa momsredovisning för aktiebolag - Youtube.com
Bokför betalning/återbetalning av moms för aktiebolag - Youtube.com
Den här artikelns innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs.
... Visa mer
Etiketter:
2019-02-20
07:42
Hej Alexander! När det gäller likviditetsprognosen och momsredovisningen, så kommer markeringen för moms att försvinna först när betalningen av momsen registreras. Och den behöver registreras via Kassa- och bankhändelser antingen från Företagskonto eller Skattekonto (Skattekonto finns för de med bolagsformen Aktiebolag). Om vi tar det lite steg-för-steg så kan det se ut så här: 1. Du bokför din momsredovisning och mellanskillnaden mellan in- och utgående moms bokas upp på konto 2650. 2. När du sedan betalar/får tillbaka pengar för momsen så behöver du registrera denna betalning även i eEkonomi, och det ska du göra under Kassa- och bankhändelser. 3. Under Kassa- och bankhändelser skapar du en ny bankhändelse (eller om du får in transaktionerna automatiskt via bankkoppling) och du matchar bankhändelsen antingen som Övrigt uttag eller Övrig insättning beroende på om du ska betala eller få tillbaka pengar för momsen. 4. Skapar sedan t ex en Övrig insättning och motbokar 2650. Då kommer markeringen för moms att försvinna från likviditetsprognosen, och den försvinner alltså först när betalningen har registrerats. Markeringen för moms på likviditetsprognosen kommer inte försvinna när betalningen gjorts mot 2018 som jag förstår det som att du har gjort. Eller när du registrerar något på en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer, utan du behöver utgå från Kassa- och bankhändelser. Det du behöver göra nu för att den ska försvinna är i så fall att registrera in-/utbetalningen från ditt företagskonto (t ex 1930) under kassa- och bankhändelser, men vill du sedan att det ska påverka 2018 så får du skapa en ny verifikation där du bokar om 1930/2018 efter det. Återkom om du har några funderingar 🙂 Annars önskar jag dig en fortsatt bra dag! /Nellie
... Visa mer
2019-01-23
15:49
Hej! Jag skulle vilja börja med att kontrollera med dig hur du har fått in dessa transaktioner i eEkonomi. Får du in varje transaktion för sig under Kassa- och bankhändelser? Och hur ser det ut med kundfakturorna, är det några du skapar upp inne i Visma eEkonomi eller i Stripe? /Nellie
... Visa mer
2019-01-16
11:56
Vilka fina ord KenArd, jätteroligt att läsa! Nu har vi startat igång 2019 för nya och spännande funktioner. Håll utkik efter forumtrådar för Nyheter i eEkonomi så du inte missar någon av godbitarna:) /Nellie
... Visa mer
2018-11-05
15:36
Hej! Vi har nu öppnat upp deklarationstillägget för eEkonomi för alla räkenskapsår som slutar någon gång under 2018. Du når deklarationsmodulen under Bokföring - Årsavstämning - Öppna Visma Deklaration eller Visma Deklaration/Årsredovisning. Planerade öppningstider för elektronisk inlämning till Skatteverket kan du läsa om i forumtråd: Öppningstider för 2018P4 - inlämning av inkomstdeklaration och byråanstånd Ha en fortsatt bra dag! /Nellie
... Visa mer
2018-11-02
11:03
Hej! Vi planerar att öppna upp deklarationstillägget för alla räkenskapsår som slutar någon gång under 2018 under nästa vecka. Vi uppdaterar här igen när det är släppt och ni kan öppna upp deklarationstillägget. Ha en fortsatt bra dag! /Nellie
... Visa mer
2018-10-05
08:03
Hej Pacsac! Fick du något felmeddelande vid inloggningen? Tog det långt tid att logga in till www.vismaspcs.se eller vidare när du klickar på Mina tjänster och in till eEkonomi? /Nellie
... Visa mer
2018-10-05
08:02
Hej Mingo! Upplever du problem både vid att skapa en ny faktura och skicka den? När du skickar den, skickar du den via AutoInvoice då eller skriver du t ex ut en PDF? Jag skulle vilja rekommendera dig att rensa cachen och testa på nytt för att se om du kommer vidare. /Nellie
... Visa mer
2018-05-08
11:44
Hej Josefine! Dessa betalningar som du får in via Stripe, hamnar de som varsin enskild betalning under Kassa- och bankhändelser i eEkonomi? Eller får du in alla betalningar under t ex en månad i en klumpsumma? Läggs även fakturorna upp automatiskt i eEkonomi eller skapar du kundfakturor själv i eEkonomi? Ha en fortsatt bra dag! /Nellie
... Visa mer
2018-03-01
07:56
Hej MatsB! Jag vill börja med att tacka för dina synpunkter och önskemål för produkten. När det gäller självfakturering så finns det en befintlig tråd som önskemål för produkten som jag gärna vill hänvisa till: "Självfakturering åt kund" - gå gärna in och följ tråden och få uppdateringar om det skulle ske någon förändring gällande detta önskemål. Gällande att kunna förhandsgranska, inte bara fakturan, utan även hur den kommer bokföras förstår jag kan vara mycket till hjälp. Tyvärr är det inget som finns i produkten idag men vi tar det självklart som ett önskemål för framtiden. Skapar du däremot t ex en leverantörsfaktura så ser du direkt vilka konton som kommer bokföras, är det däremot en kundfaktura så får du kontrollera vilka artiklar du använder och för att spåra vilka bokföringskonton som är kopplat till vardera artikel så kan du gå in under Inställningar - Artikelkonteringar. För att innan kontrollera vilken verifikationsserie som används för Kassa- och bankhändelser så kan du se detta under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter. Här inne under "Verifikationsserier" kan du se vad du har valt upp under "kassa- och bank". Vad gäller dina bokföringsförslag, så ska du ha möjlighet att både skapa helt nya men även kopiera befintliga. Vad fick du för problem när du försökte skapa upp ett helt nytt bokföringsförslag? /Nellie
... Visa mer
2018-02-14
15:14
Hej! Tack för er feedback gällande synken mellan eEkonomi och Webshop. Jag förstår att det blir ohållbart om det tar allt för långt tid innan något synkroniseras mellan programmen. Vi kommer se över hur vi förbättra detta! Tack för er återkoppling! /Nellie
... Visa mer
2018-01-30
09:45
Hej! Vi kommer ta kontakt med dig via telefon för att reda ut vad som har hänt med skatten på lönebeskeden. /Nellie
... Visa mer
2018-01-24
17:05
Hej! Precis som du beskriver vid kontantmetoden så skapas det bara en verifikation när betalning sker, och då lägger sig den verifikationen i den serie som är inställd för då t ex Utbetalningar om det gäller en leverantörsfaktura. Är det just bilden/det kopplade underlaget som du vill leta upp efter att det har blivit kopplat och bokfört på en leverantörsfaktura? I och med att leverantörsfakturan i sig inte får något verifikationsnummer när du har kontantmetoden men vi istället letar upp verifikationen för utbetalning, så förstår jag att det är svårt att på så sätt se vilket underlag som är kopplat. Om jag förstår dig rätt så skulle du under Transaktionsanalysen vilja hitta bildunderlaget på ett enkelt sätt? Om det är just bildunderlaget du vill utgå från, skulle du kanske kunna gå till Inköp - Bildunderlag - Kopplade bilder - Här kan du göra urval på Typ och Bilddatum och hitta korrekt underlag den vägen? Återkoppla gärna! /Nellie
... Visa mer
2018-01-16
13:07
Hej! Vi har fått två st inrapporterade problem som uppstått i blankett INK2R. Du kan läsa om felen i följande forumtrådar: "Saldo hamnar fel i ruta 2.48 och 2.49 på INK2 - Deklaration/Årsredovisning i eEkonomi" samt "Fel belopp i ruta 2.12 på INK2R - Deklaration/Årsredovisning Visma eEkonomi" och 2018-01-11 var båda felen rättade. Vi har i dagsläget inga kända fel, så tjänsten kan användas så som det är tänkt. /Nellie
... Visa mer
2018-01-11
16:12
Hej Christer! Vi har en tidigare skapad forumtråd som berör det du efterfrågar, Arkivering av räkenskapsinformation där vi beskriver bland annat detta. När Visma Spcs hanterar elektronisk räkenskapsinformation i Azure (Microsofts molntjänst) tar vi daglig säkerhetskopia som lagras i Sverige, och vi kan om Skatteverket skulle kräva det, sätta upp en miljö i Sverige så att säkerhetskopian kan läsas. Vi har i diskussioner med Skatteverket konstaterat att vi på så sätt uppfyller reglerna om lagring av räkenskapsinformation i Sverige. Du kan även läsa mer om detta på vårt Trust Centre Hoppas att detta var svar på dina frågor annars är du välkommen att höra av dig igen! /Nellie
... Visa mer
2017-05-03
12:11
Hej Peter! Om jag testar att skriva ut rapporten Resultatrapport med projektredovisning så har jag möjlighet att skriva in en längre period än bara mitt räkenskapsår under "Bokföringsdatum". Här kan du alltså själv ange precis vilka datum du vill som fr om och t om och behöver inte vara exakt enligt det räkenskapsår du har upplagt i eEkonomi. Under "Visa period" behöver du inte välja upp något, utan du kan gå vidare direkt till "Bokföringsdatum" och själv skriva in de datum du önskar. Då skrivs rapporten ut enligt dessa datumen, men förstår jag kanske dig fel och det inte är så här du har tänkt dig? Förklara gärna mer i så fall hur du gått tillväga i Administration och hur du önskar att ha det i eEkonomi. Ha en fortsatt bra dag! /Nellie
... Visa mer
2017-04-03
15:11
1Gilla
Hej på er! Detta är nu åtgärdat och när programmet numer automatiskt föreslår en händelse att bokföra under Kassa- och bankhändelser, så ska du inte längre slussas tillbaka till Matcha-sidan. Utan klickar du på Bokför på händelsen som programmet har föreslagit åt dig så kommer händelsen alltså att bokföras direkt. Ni kan behöva logga ut/in på nytt för att ändringen ska slå igenom. Ha en fortsatt fin dag! /Nellie
... Visa mer
2017-04-03
07:11
Hej på er! Tack för er feedback gällande att den automatiska avstämningen inte fungerar helt korrekt för tillfället. Detta är rapporterat som ett fel i programmet och vi jobbar just nu på en lösning för detta. Så länge går det bra att klicka på knappen Matcha och välja upp den bokföringshändelse ni vill matcha mot. Vi uppdaterar här i tråden igen när vi har mer information! /Nellie
... Visa mer
2016-11-25
13:57
2 Gillar
Hej! Tack så mycket för ditt önskemål gällande att införa en lagerfunktion till Visma eEkonomi. Jag vill börja med att säga att det inte är något som är direkt planerat i det närmsta, men jag skulle väldigt gärna vilja få input och synpunkter på vilka funktioner i en lagerfunktion som du/ni i så fall önskar arbeta med. Du får gärna utveckla lite mer hur du skulle önska att jobba med detta i Visma eEkonomi, är det någon speciell funktion i Visma Administration du är särskild nöjd med idag gällande lagerhanteringen? Är ni fler som önskar detta till Visma eEkonomi så får ni gärna följa och gilla tråden! Ha en fin dag! /Nellie
... Visa mer
2016-05-04
14:46
Hej Kimpa! Veterinärskostnad kan du bokföra på konto 4173, "Veterinär, djurmedicin m moms". Om du saknar detta konto i din kontoplan så kan du under Inställningar - Kontoplan - välja Nytt konto för att registrera in detta konto. /Nellie
... Visa mer