Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AT78__
MEDLEM

Bokslut - ÅR

Hej,

håller på med ÅR för 2021 i eekonomi och får ett felmeddelande i Visma.

 

Förra året gjorde jag utdelning på hela resultatet och bokförde detta i år som (som exempel tar jag ett resultat på 1000 kr):

Verifikation 1:

2099 Debet 1000

2098 Kredit 1000

 

Verifikation 2 (efter bolagsstämma):

2098 Debet 1000

2898 Kredit 1000

 

Nu när jag ska göra ÅR för 2021 så säger Visma: "Raden 'Belopp vid årets utgång' har ett värde som är felaktigt för kolumn 'Balanserat resultat'"

 

Något jag gjort fel?

 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-12-07

7 SVAR 7
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej AT78__!
 

Det är lite klurigt att tyda varför du får upp felmeddelandet utan att se hur det ser ut i ditt program. Till att börja med kan du själv försöka felsöka via felmeddelandet och jämföra dina siffror i balansräkningen.

När du får upp felmeddelandet klickar du på på "Gå till", då kommer du till Förändringar i eget kapital och kan där stämma av Belopp vid årets utgång och jämföra mot balansräkningen.

 

Hoppas detta kan hjälpa dig, annars är du välkommen att slå en signal till supporten så att vi kan koppla upp oss för att se hur det ser ut i ditt program.

Önskar dig en fin onsdag!

/Tinne

Tack för svaret. Det är egentligen en varning som jag kan klicka förbi.

Huvudfrågan är om verifikationerna är korrekt gjorda.

Hej!

Vi anser att utifrån den information du har gett oss så ser dessa verifikationer rätt ut och jag tolkar det som att varningen beror på att du kanske inte balanserade rätt i bokslutet, dvs visade att du skulle göra en utdelning. Om du känner dig osäker på om detta är korrekt så rekommenderar jag att du tar kontakt med en redovisningskonsult som kan se helheten i din bokförig. Har du ingen redovisningskonsult så kan du via vår hemsida hitta revisor och redovisningsbyrå.

 

/Tinna 

Tack för svaret - dock så har jag svårt att hänga med vad du menar.

Hur kan verifikationerna vara rätta men felaktigt balancerat i bokslut? Är du helt säker på att detta inte är en bugg i programvaran?

Anledningen att jag frågar är att programmet bokar verifikationen för årets resultat - det enda jag gör är att ta det belopp som bestäms för utdelning och bokar den verifikationen.

Jag gjorde exakt samma sak förra året och då blev det inga felmeddelande.

Jag kan prova ringa supporten igen.

Jag tror jag hittade felet. Det var raden för utdelning som inte var ifyllt.

När jag fyllde i den utdelning som har gjorts under 2021 så blev det rätt och varningen försvann.

 

Tack för hjälpen!

Hurra! Bra jobbat och tack för att du hörde av dig. 

 

Tinna