http://online.blinfo.se/ViewLimitedArticle.do?number=webb%257Conline%257C1%257C13:214&gclid=COnr...
här står följande:
"Bokslutsmetoden (kontantmetoden) får användas av företag som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kr. Metoden innebär att kund- och leverantörsfakturor bokförs först när de betalas, dvs enligt kontantprincipen. I sambandet med bokslutet bokförs dock affärshändelser som är nödvändiga för att fastställa företagets reslutat och ställning, som t ex obetalda fordringar och skulder."
//L
Är de revisorer på riktigt, då, eller är det något de kallar sig bara? Jag tycker du gjort som du skulle, vilket verifieras i min förra kommentar (kolla i länken) och så säger vissa att gängse regler är fel... något är galet här...
//L
Hej Britt-Marie,
Jag skulle säga stå på dig om du orkar. De uppgifter du fått här finns att hitta på Skatteverkets hemsida. Ta med dig lite "bevis" till revisorerna. Om du ej får gehör redovisa din ståndpunkt på årsmötet.
Min erfarenhet är att i ideella föreningar sitter det en massa "revisorer" som inte har en aning om vad deras uppgift är eller vad som gäller. En revisor ska se till att lagar och förordningar följs samt att medlemmarnas intressen tas till vara.
Jag har varit revisor i flera föreningar som gladeligen betalat ut arvoden och tyckt att man inte behöver betala arbetsgivaravgifter för "det har vi aldrig gjort". Tidigare revisorer har inte anmärkt på detta och inte redogjort för Styrelsen att de faktiskt är ansvariga för detta.
Om du inte orkar ta fighten, lev i vetskap att du gör rätt.
//Tina
Tillägg:
Lotterna kan jag hålla med om att de borde redovisas på 2016. De är ju faktiskt sålda 2016. Vad gäller kund- och leverantörsfakturor har du däremot gjort helt rätt.
/T
Om det är ett lotteri som man bara "tjuvstartat" på julfesten, håller jag med om att det också ska periodiseras.
//Tina
Hej LW,
Jag tror att du bara måste läsa mitt svar en gång till. Vi är helt överens 🙂
//Tina
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.