Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Börja om med Visma efter 1 år - eEkonomi

Hej!

Nu har jag hart visma eekonomi i snart 1 år. Jag har nu kommit på en hel del fel som jag skulle vilja åtgärda men som känns extremt omöjligt. Jag skulle vila börja om helt med all min bokföring. Men som jag har förstått det så går alla kundfakturor förlorade då. Även det som man har fått utbetalt från skatteverket i Rut.

Men något måste göras. För hur jag än gör så stämmer inte bankontot överens med företagskontot.

Hur ska jag göra för att få in fakturorna igen i programmet?
5 SVAR 5
Khedron Wilk
CHAMPION

Förstår både känslan av att vilja att det skall vara rent i bokföringen och att helt vilja börja om.

Är lite osäker på vad du menar med att alla kundfakturor går förlorade? Rent bokföringsmässigt så kan du exportera ut dem som SIE-fil. Om det är underlagen du behöver få ut så, ja, du får du exportera ut dem en och en genom att "skriva ut" dem som PDF-filer. Och sedan ladda upp dem igen. Samma sak med alla former av bildunderlag (leverantörsfakturor, kvitton mm).

Men, det kanske är inte helt nödvändigt? När är det differensen börjar uppstå? Min tanke är att kolla av månad för månad och om möjligt se när det går börjar gå fel. Förhoppningsvis är det inte värre än att det går att lägga några korrigerande verifikat som styr upp det?


Med reservation för att jag använder eEkonomi Smart, vet inte om det är begränsad export/import i de "mindre" varianterna.

Jag tänker att du har inget att förlora på att med eventuell hjälp från forumet här försöka hitta när/hur felet/felen uppstått. Så vi börjar med månadsslutet allra första månaden i "din" eEkonomi - stämmer det då?

Och så framåt, månad för månad. 

Antingen går det att lösa med rimlig insats eller så behövs det verkligen tryckas på stor återställningsknappen men jag föreslår att du väntar med det och får in lite råd här på forumet så du har en bra och tydlig steg-för-steg-instruktion över hur du då går tillväga. 


Och ja, jag är överdrivet tydlig nu, bara så du kan känna att det här kanske går att rädda. 🙂 

Kom på en till sak:

Kanske finns någon representant för någon av alla byråer här på forumet som du kan köpa några timmar av för att de skall ta en första blick på hur det ser ut och ge dig en bedömning? Kan vara värt några tusenlappar att få veta eller till och med kanske komma ut situationen.


Obs! Jag vet inte om det är så byråerna är beredda att jobba, jag bara tänker högt. Intresserad byrå får väl tjoa till om intresse finns och om det är för mycket gratisjobb att vägleda dig vi forumet. (Är ju ändå deras arbetstid som de skänker bort.)
Bertil73
MEDLEM

Håller med Khedron lite här, det borde gå att åtgärda med korrigeringar istället för att börja om helt.

Gå in under Bokföring->Kontoanalys och ta fram en balansrapport för januari och jämför utgående saldo på (förmodligen 1930) med saldot på ditt bankkonto den sista januari. Felar det så går du igenom samtliga verifikationer för den månaden och bockar av mot kontoutdraget från bankkontot och listar ut var det gick fel. Det är bara att bita i det sura äpplet och vara extremt noggrann när du gör det och bocka av så du vet vad du kollat och inte.

De verifikationer som är fel bör sedan vara lätta att korrigera med en ny verifikation så saldot stämmer.

När du gjort en korrigering, kan du kolla saldot mellan 1930 och bankkonto för hela året, då får du en hint om ifall det finns fler fel.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Maria,

Precis som Khedron och Fredrik skriver kan det vara bra att först kolla över bokföringen på detta sätt för att se om det finns en alternativ lösning genom att till exempel skapa korrigeringsverifikationer. Om du gör en omstart av programmet kommer allt som är skapat i programmet att försvinna förutom det som är skapat i lönemodulen om den används. Det finns ingen möjlighet att importera fakturorna så du får in dem med artikelrader och kunduppgifter under Försäljning - Kundfakturor utan du kan som Khedron skriver ta ut en SIE-fil med bokföringen samt ta ut PDF på dina fakturor och lägga in dem som bildunderlag i eEkonomi. Du kan även exportera ut ditt kund-, leverantör- och artikelregister för att även importera dessa på nytt efter omstarten. 

Men som sagt, jag tycker det är ett bra tips att börja kolla över bokföringen på nytt, jämföra huvudboken och varje verifikation mot transaktionerna på ditt bankkonto. Alternativt ta hjälp av en redovisningsbyrå som kanske kan hjälpa dig reda ut bokföringen. 

Ha en trevlig helg!
/Fanny