Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Erik_N
UTFORSKARE

Byta verifikationsserie på äldre transaktion

Hej!

 

Jag ser nu att jag har glömt att ändra verifikationsserie på ett par fakturor som konterades i början på året, och som nu ligger i en låst period. Hur korrigerar man detta?

 

Om man vill sluta använda flera serier och bara använda A till allt, så har jag förstått att man gör det när man påbörjar det nya året. Är det bara att ändra alla serier till A i inställningar innan man börjar kontera för nya året?

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

Det går inte att byta verifikationsserie i efterhand utan att starta om företaget, vilket kanske är lite väl drastiskt. 

Svaret på din andra fråga är ja. Det är i samband med att du skapar ett nytt år som du har möjlighet att göra dessa förändringar. Jag brukar även rekommendera att man stämmer av med den som granskar bokföringen innan man gör en förändring så alla blir glada och nöjda 🙂

 

Ha en fin eftermiddag och välkommen tillbaka till forumet. 

Tinna

Hej,

 

Grejen är att de 4 första månadsfakturorna från en leverantör ligger i fel serie, och de andra 8 från samma leverantör ligger i rätt. Jag utgår från att myndigheterna tycker att det är viktigt att alla verifikationer ligger bokförda rätt, så funderingen är om jag måste göra korrigeringsverifikationer för dessa, och placera dem rätt? Eftersom de ligger i en låst period så går det inte att bokföra ändringarna i rätt period.

 

För att slippa dessa funderingar i framtiden tänkte jag använda serie A för allt med start på nya året.

Hej Erik_N!
 

Verifikationsserier är främst till för dig som företagare för att du ska få så bra koll som möjligt på dina verifiaktioner. Det används exempelvis om du vill sortera på olika serier när du går igenom din bokföring. För myndigheterna är det viktigare att alla transaktioner och verifikationer är bokförda korrekt på rätt datum osv, inte vilken verifikationsserie det ligger i. Det är alltså bara du som blir påverkad om du har bokfört i fel verifikationsserie och är ingenting du nödvändigtvis måste byta.

 

Återkom gärna om något känns oklart eller om du har fler följdfrågor!

/Tinne

 

 

 

Tack, då vet jag!