Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Svenska3D
MEDLEM

Bytt bokföringsprogram

Jag bytte till Visma eEkonomi i Juli 2024 från ett gratisprogram eftersom jag började få lite högre omsättning och gratisprogrammet var under all kritik. När jag bytte valde jag att inte läsa in bokföringen från det gamla programmet eftersom det fanns väldigt mycket fel och att jag ändrat i kontoplanen lite. Jag valde istället att gör an manuell verifikation på allt som hänt det första halvåret 2024. Så långt allt väl.

Under 2024 betalde jag in moms till Skatteverket på 363SEK enligt följande (detta finns med i ovanstående verifikation):

Konto  Summa

1930  -363:-

2650  363:-

Nu till min fråga. 

Jag skall också fylla i ingående Balans från 2023 och för att få rätt på momsen så behöver jag få bort de 363:- från 2650. Hur skall min ingående balans för moms fyllas i så att det stämmer nu när jag skall göra en ny momsredovisning för 2024?

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Du ska fylla i din utgående balans från 2023 som ingående balans 2024 och då ha -363 kr på konto 2650. Vilket/vilka andra saldon som ska läggas in får du hämta från ditt bokslut för 2023. 

Svenska3D
MEDLEM

Tack för snabbt svar.

Jag förstod att jag skulle ha -363 på 2650 men jag måste ju balansera upp det genom att lägga in 363 på något annat konto (2611 kanske?).

Hej

2611 skall du inte balansera det mot eftersom alla övriga momskonton 1650 och 2650 undantagna skall vara noll.

Om du inte har en komplett balansrapport med rätt utgående saldon så rekommenderar jag att det balanseras upp mot ett konto under eget kapital.
Kan inte hitta någon information om vad det är för bolagsform så ge dig tre olika alternativ för tre olika bolagsformer.

Enskild firma - Konto 2010
Aktiebolag - Konto 2091
Förening - Konto 2067

/Joachim