Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Confido
MEDLEM

Datum försvinner vid signering av årsredovisning/årsstämmoprotokoll

Börjar bli galen på signeringen av årsredovisningsdokumenten. Datum som jag fyller i kommer och går, t.ex de i avsnittet underskrifter i årsredovisningen. Fyller i datum, kontrollerar i förhandsgranskningen och skickar därefter till signering. I Visma Sign finns inga datum, och när jag återvänder till eEkonomi så har de försvunnit därifrån.

Samma sak gäller för datumfälten i avsnittet underlag för årstämmoprotokollet.

 

Visserligen äger ju Visma signeringstjänsten men det här känns som ett onödigt dumt sätt att öka sina intäkter. Exakt samma sak hände förra året så det börjar bli en tradition att betala hundratals kronor för signering pga. bugg i eEkonomi. 

 

Någon annan som har samma problem och har lyckats lösa det?

3 SVAR 3

Jag lämnar alltid datumen tomma och skickar för påskrift och när det är signerat så fylls korrekta datum i. 

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Confido
MEDLEM

Hej Lovisa,

ja, det är ju logiskt så här i efterhand. Hittade en annan tråd där man hade samma problem som jag så informationen skulle ju kunna bli tydligare.

Mitt problem med den här processen är att jag signerar ett dokument som inte är korrekt, dvs. saknar datum och skulle bli nekat hos Bolagsverket. Att datumet fylls i vid signatur framgår ju inte vid signaturtillfället (eller i eEkonomi för den delen).

Nej, det blir inte nekat på Bolagsverket utan den digitala underskriften är det som gäller. Däremot blir det nekat om du skulle skriva dagens datum och så signerar du/kunden imorgon. Så mest korrekt är att det lämnas tomt och så blir det korrekt datumstämpel när det är påskrivet. Sen är det en avskrift som du skickar till Bolagsverket.

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100