Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MonicaA
MEDLEM

Delbetalda fakturor vid Årsavstämning

Har börjat kolla igenom Årsavstämningen och under Reskontror så får jag meddelandet "Saldot på kundfordringskontot (1510) är 20 000,00 kr per 2021-12-31. Summan av obetalda kundfakturor på samma dag är 40 000,00 kr (figurerade siffror). Dessa belopp ska stämma överens." Det som diffar är två delbetalda kundfakturor varav den ena även är en befarad kundförlust på det belopp som saknas. Vad jag förstått bokför jag denna förlust i samband med bokslutet då vi använder kontantmetoden, men hur rättar jag till den andra? Rättar den till sig själv när fakturan slutbetalas?

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej MonicaA!

 

Det är svårt att reda ut exakt hur du ska rätta detta utan att se hur det ser ut i ditt program. Utifrån den information du har angett så ska jag försöka förklara hur programmet är tänk att fungera:

 

Det är först när du skapat sista momsredovisningen i programmet som de obetalda kundfakturorna bokas upp i programmet. Därefter kan du konstatera en faktura som en kundförlust.

Om en faktura är delbetald så bokar du bort det beloppet på 1510, checklistan under Årsavstämning ska ta hänsyn till det.

 

Generellt ska också sägas att det är oftast när man bokfört något manuellt på konto 1510 som det diffar med checklistan, så ett tips är att kika igenom kontot och se om du bokfört något manuellt.

 

Är det fortfarande fel med hänsyn till infon ovan så behöver vi titta på det tillsammans med dig för att bäst kunna hjälpa dig. Kontakta oss direkt via telefon eller chatt så ska vi hjälpa dig vidare i den kanalen.

 

Trevlig helg!

/Tinne