Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sto_abab
MEDLEM

Delbetalning av kundfaktura

Hej!

Jag har skickat 2 kundfakturor:

faktura 1: 10000 kr

faktura 2: 8000 kr

 

Kunden betalade först 3000. Händelsen är bokförd i Kassa- och Bankhändelser men inte matchad.

 

Sedan betalade kunden 15000. 

 

Jag börjar med att matcha 3000 mot faktura 1. Men när jag klickar vidare via Ny bikföringshändelse (för att hantera diffen, 7000) så har jag bara faktura 2 att välja. Hur göra jag för att match 3000+7000 mot faktura 1?

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-09-16.

3 SVAR 3
Pacsac
CHAMPION

Händelse 1 matchar du mot fakturan och låter den vara som Delbetalning

 

Händelse 2 matcha insättningen mot den delbetalda fakturan och gör sedan en Nybokföringshändelse och plocka upp den andra fakturan

 

Hej och tack för svaret senast.

Nu har jag ett närmast spegelvänt problem. Hade missat både att betala och att bokföra en leverantörsfaktura #1 för månatlig prenumeration (för januari). Nu har leverantören skickat ny faktura #2 innehållande beloppet för februari plus skuld för januari. Hur ska jag nu bokföra faktura #1 och #2?

Observera: beloppet i det missade faktura #1 är 300, så att beloppet i faktura #2 är 300+300=600.

 

Mvh

Hej, jag föreslår att du bokför faktura #2 endast (så hade jag gjort, faktura #1 kan ju kommit bort i posten)