Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KABE Husbilsklubb
UTFORSKARE

Det finns 1 fel | Ogiltig e-postadress

I samband med att jag skall göra en sk. massfakturering till ca. 500 medlemmar blir jag utmanad av eEkonomi. Utmaningar är ju nyttiga, men här känns det inte vederkvickande. Jag får detta meddelande att titta på.
1 fel Ogiltig E-postadress1 fel Ogiltig E-postadress

I min enfald hade jag förväntat mig att programmet skulle serverat mig längst upp var exakt (typ kundnr) som felet finns. Men icke! Så lätt får det inte vara även om vi skriver 2023. Så lösningen blev att i lagom takt för ögat scrolla igenom post för post. Till slut fann jag felet. Det saknades helt enkelt e-postadressen på kundkortet. Däremot så stod det Leveranssätt: E-post på kundkortet.
Nu tar jag det djärva greppet att skriva in den saknade E-post i det tomma fältet i listan. Tröck på knappen för Verkställ men de gick inte. Lösningen blev att ta bort medlemmen från listan. Tröck igen på Verkställ och se nu startade faktureringen upp. Och se på morgonen hade alla fakturor sänts iväg, NÄSTAN!

 

Vad jag alltså i denna digitala värld skulle önska mig är att programmet upptill efter efter meddelandet direkt anger den felande posten. Time is money, är ju uttrycket. Att sitta och bläddra igenom och leta efter den felande posten känns för mig inte som programskrivarna har tagit tillvara möjligheten att underlätta för avtalskunden.

 

För att kunna göra en massfakturering MÅSTE du (idag) ge varje kund en kundgruppsbeteckning som är identisk för alla medlemmar/kunder.
1. Skapa en unik kundgrupp under Inställningar/Kundgrupper

2. Gå in på varje medlem/kund och lägg till denna kundgrupp (i mitt fall drygt 500). Detta är ytterligare  en som jag ser det, icke kundvänlig lösning.

För några veckor tillbaka var jag klar med detta plock och pinnande. Kändes riktigt skönt att klarat av det. Nu var det bara att invänta 1 januari 2023 för att kunna fakturera årsavgifter för 2023 till medlemmarna. Kände mig riktigt stolt. Vi har nu nått upp till medlemsnummer 1152.

 

Då hör kassören av sig och grumlar min världsbild. Rolf, du glömmer väl inte att medlem från nr 1127 och framåt INTE skall faktureras för 2023. Så då var det bara att börja på medlem 1127 och ta bort kundgrupp "Medlem" från denna och alla de övriga därefter. Efter faktureringen nu så får jag inte glömma att lägga till Kundgrupp "Medlem" på alla dessa igen. På en skala 1-100 frågar jag mig hur väl detta är löst datamässigt? Jag har inte svarat mig ännu.

 

Nya utmaningar väntar runt hörnet, men de tar jag i den takt de dyker upp på skärmen.

 

Nu ber jag att få tillönska en trevlig helg.
/Rolf

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Rolf!

 

Jag håller med om att det hade varit smidigt och förenklat arbetet för dig och andra användare som massfakturerar i Visma eEkonomi om programmet direkt anger vilket post som är felaktig och som behöver kompletteras.
 

Som Visma eEkonomi ser ut idag så saknas det en funktion för detta, men vi ser gärna att du registrerar det som ett förbättringsförslag till våra utvecklare via Feedback och förslag i eEkonomi.

 

Jag hoppas att du får en fin måndagskväll!

/Tinne