Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Olgaka
MEDLEM

Diffar avskrivningar i Årsdeklarationen

Hej,

 

Har redan lämnat in INK2 för en kund (bolag) men har nu upptäckt saldo-differenser i förberedelsen av årsredovisningen.

 

Konton 1220 + 1250

Utg anskaffningsvärden 2022 225 535

Ing anskaffningsvärden 2023 259 762

Diff +34 227

 

Konto 1229

Utg avskrivn 2022 -160 955

Ing avskrivn 2023 -179 589

Diff -18 627

 

Konto 1258

Utg nedskrivn 2022 0

Ing nedskrivn 2023 -420

Diff -420

 

Måste det vara i 2023 som en felaktig bokning av en avskrivning gjordes, eller i föregående år 2022 (gjordes av byrå), eftersom det ingående saldot för 2023 är ett annat än det utgående saldot?

 

Måste jag reversera bokningarna för årets beräknade skatt och årets resultat först? Eller ska jag reversera efter att korrigeringsbokningarna av differenserna är gjorda? Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning bokför ju normalt bokningarna för årets beräknade skatt och årets resultat automatiskt. Antar att även en ny deklaration måste skickas in också.

 

Tack för er tid.

 

 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Olgaka 

 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

Här behöver du vända dig till en redovisningskonsult som kan se helheten i din bokföring och granska vad som gjorts i respektive år. Om du inte har någon redovisningskonsult så kan du antingen söka upp någon på vår hemsida eller återkomma i tråden så kanske någon våra redovisningsbyråer här i forumet har möjlighet att boka in dig. 

 

Ha en fin dag

/Tinna