Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

RG MEK
MEDLEM

Differens mellan företagskonto och bankkonto sedan Bankkoppling gjordes

Kan jag skapa en verifikation där jag bokar differens och skapar balans mellan saldo på min bank och företagskontot. Om så är hur bokar jag detta?

8 SVAR 8
AnnicaL
CHAMPION

Det kan du, men du ska hellre ta reda på varför du har en differens och rätta upp det som felar. 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @RG MEK 

Välkommen som ny forummedlem och tack för att du skriver till oss. 

 

Här behöver du börja med att reda ut när det senast stämde och stämma av företagskontot mot kontoutdraget från banken. Det skulle kunna vara så att differensen har funnits sedan tiden före bankkopplingen men att du upptäckte det först nu.  Hittar du differensen kan du skapa en manuell verifikation men som AnnicaL skriver så bör du ta reda på varför det diffar. 

 

Ha en fortsatt fin dag

//Tinna

RG MEK
MEDLEM

Differensen som jag ser är mellan bilden på första sidan i Visma under menyn Likviditetsprognos under länken företagskonto och vyn kassahändelser/Periodens händelser för specifikt datum där det står Saldo per åååå-mm-dd. Är det så att jag endast skall bry mig om det saldo jag ser i vyn på startsidan?

AnnicaL
CHAMPION

Det du ska bry dig om är saldot på ditt bokföringskonto 1930 (eller vilket du använder). Det ska vara detsamma som vad banken visar. Saldot som visas i vyn Kassa/Bankhändelser när alla poster är inlästa ska vara samma som bankens saldo.

Så när allt är bokfört ska bankens saldo, Bankhändelsers saldo, konto 1930 och uppgiften på startsidan vid likviditetsprognosen alla stämma överens med varandra. 

RG MEK
MEDLEM

Ok. Då har jag en rejäl diff. Kan jag boka bort denna Diff, och vilken konsekvens får detta. Jag har 228 965kr mer på mitt bankkonto än vad bokföringskonto 1930 visar. Denna diff har varit sedan jag kopplade mitt bankkonto till Visma för 4 år sedan.

Hej @RG MEK 

Ja det var en rejäl diff. Mitt förslag är att du slår en signal till din redovisningskonsult som kan se helheten i din bokföring, hjälpa dig att felsöka och säga hur du ska korrigera. 

 

Om du inte har kontakt med en redovisningsbyrå så kan du söka upp någon som använder våra program här

 

Lycka till och välkommen tillbaka till forumet framöver. 

//Tinna

RG MEK
MEDLEM

Det verkar som att diffen ligger mellan girokonto 1941 och Bankkonto 1930. Jag borde väl kunna boka över belopp från 1941 till 1930 för att få balans på 1930?

AnnicaL
CHAMPION

Ja, så kan du göra.