Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

lindsman
UTFORSKARE

Digital inlämning av årsredovisning

Hej,

 

jag använder mig utav Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning och har gjort nästan alla steg men under fastställelseintyg kan man endast välja dagens datum för årsstämman. Varför är det så?

 

Trodde att man skulle göra klart hela årsredovisningen (utan att lämna in), sedan ha årsstämman och efter det lämna in årsredovisningen till bolagsverket. Vill bara veta så att allt blir korrekt. 

8 SVAR 8
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Lindsman!

 

När jag försökte återskapa detta hos mig valde jag datum för årsstämman under Årsavslut - Fastställelseintyg. Jag lyckas inte återskapa det scenario du beskriver ovan när jag väljer datum, så jag undrar vart någonstans i programmet du väljer datum för årsstämman? Får du något felmeddelande när du klickar i det datum du vill?

 

Kika i ditt program och bifoga gärna om du får något typ av felmeddelande så ska jag hjälpa dig vidare!

/Tinne

Hej Tinne!

 

Under fastställelseintyg väljer jag datum för årsstämman, men kan endast välja dagens datum. När jag väljer ett annat datum för jag ett felmeddelande. Jag infogar även två bilder så du kan se hur det ser ut. 

 

Ha en fortsatt fin dag/Lindsman

 


FastställelseintygFastställelseintygKontroll av årsredovisningKontroll av årsredovisning

 

Hej Lindsman!

 

Jag vill flika in här med en uppdatering så du inte tror att vi har glömt dig. Vi håller just nu på att undersöka detta och återkommer så snart vi har mer information att ge.

 

/Tinne

Hej igen

 

Jag gjorde på detta viset skapade en årsredovisning utan fastställelseintyg. Sedan laddade upp som PDF till Visma Sign för att skriva under. Den dagen årsstämma kommer, skapar jag fastställelseintyg eftersom kan endast välja dagens datum. 

 

Tänkte jag korrekt?

Ha en fortsatt trevlig kväll. 

 Hej Lindsman!

Jag ber om ursäkt för sent svar. Vi har kikat närmre på detta och det är såhär som programmet är tänkt att fungera. Orsaken till att jag själv kunde sätta datum längre fram var för att jag hade inte påbörjat årsredovisningen.

 

Det går inte att sätta ett datum framåt i tiden för årsstämman, vilket är begränsat för att det är på årsstämman som bland annat resultat- och balansräkning ska fastställas i årsredovisningen. Årsredovisningen ska inte skrivas ut och lämnas in förrän årsstämman har genomförts, begränsningen finns för att säkerställa att inlämningen inte blir felaktig.

 

Jag förstår din tanke med att du vill göra klart årsredovisningen, hålla årsstämman och därefter lämna in årsredovisningen när styrelsen godkänt. Jag förstår därför hur du har gjort, men utifrån det jag beskrev ovan så är det inte helt korrekt. Även om du inte har för avsikt att lämna in årsredovisningen innan årsstämman så är det, som jag nämnde innan, uppgifter på årsredovisningen som ska fastställas på årsstämman innan den skrivs ut.

Jag rekommenderar att du gör så som det är tänkt för att göra det lättare för dig och inte skriva ut årsredovisningen förrän årsstämman är gjord.

 

Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig, om något känns oklart eller om du har andra funderingar är du självklart välkommen att återkomma.

Trevlig helg!

/Tinne

Hej Tinne, 

 

Om jag förstår dig rätt så ska jag göra allt på samma dag, ha årsstämman, skriva under årsredovisning och skriva under fastställelseintyg? 

 

För på bolagsverket står det årsredovisningen ska vara klar senast två veckor innan årsstämman om företaget inte har en revisor eller senast sex veckor om man har en revisor. 

 

Ha en fortsatt trevlig kväll!

Hej Lindsman, hoppas att du har haft en fin helg!

Jag ber om ursäkt om jag var otydlig i mitt svar ovan, du behöver inte göra allt samma dag.

 

Du kan skriva ut årsredovisningen för att ta med till årsstämman, det meddelande du får visar att du inte kan lämna in årsredovisningen till Bolagsverket. När ni har haft årsstämman och faställt ex. resultat- och balansräkning så går du sen in i programmet och lägger in datumet för när årsstämman hölls. När årsredovisningen har skrivits under skickas den in till Bolagsverket.

 

/Tinne

 

Hej Tinne, 

Okej toppen men då var det så som jag tänkte.

Ville ställa frågan för att se till att allt var korrekt. 

 

Min helg var bra, hoppas att du haft en fin helg!

/Lindsman