Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Dubbel betalning av leverantörsfaktura - eEkonomi

Jag gjorde (felaktigt) en dubbel betalning av en leverantörsfaktura. Den andra betalningen bokfördes på kto 1689, i ambitionen att kvitta mot nästa faktura från samma leverantör. Dock kan jag inte (i eEkonomi åtminstone) kvitta saldot på 1689 mot resten på nya, delbetalda fakturan, och få bort den ut leverantörsreskontra. Jag har alltså idag en summa på 1689, och en i leverantörsreskontra delbetald faktura (som jag vill få bort).
Hade känts jättebra att få till en lösning av mitt specifika fall, men även möjligheten att göra som jag tänkt...
1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej osven,

Om jag har förstått dig rätt så har du skapat en manuell verifikation som avser den andra betalningen på 1689 samt en delbetalning av en faktura du har skapat under Inköp Leverantörsfakturor?
Om så är fallet så får du på samma sätt du skapade den manuella verifikationen under BokföringVerifikationer, skapa en ny som är motsatt (debet till kredit och tvärtom). För att få bort den delbetalda leverantörsfakturan så kan du skapa en Kreditfaktura. Du skapar en ny leverantörsfaktura, uppe till höger bockar du kreditfaktura och tänk på att ändra datumet så den skapas på samma datum som leverantörsfakturan. När denna är bokförd så kan du välja att delbetala denna också, klicka på fakturan - ÅtgärderBetalning och ange samma summa och datum som den andra delbetalningen på leverantörsfakturan - Bokför. Du ska då ha en leverantörsfaktura på samma belopp som en kreditfaktura när du står på fliken Obetalda leverantörsfakturor, klicka på kreditfakturan - ÅtgärderKvitta och välj leverantörsfakturan att kvitta mot. Bokföringen för betalningen samt leverantörsskulden ska nu vara noll för denna leverantörsfaktura, likaså betalningen på konto 1689.

Jag tolkar det som att du vill kunna bokföra betalningar av fakturor direkt mot konto 1689 och det går bra om du har Faktureringsmetoden som bokföringsmetod. Du får aktivera inställningen under InställningarFöretagsuppgifterBokföringsuppgifter genom att bocka i Använd manuell betalning av fakturor. Skapar du efter det en manuell verifikation så kan du hämta upp konto 2440 som fakturan är bokförd mot när den är obetald och på raden hämta fakturan, då kan du kontera betalningen mot vilka konton du vill. 

Har du däremot Kontantmetoden så får du bokföra fakturan som betald via Kassa och bankhändelser eller via ÅtgärderBetalning på fakturan och sedan göra en manuell ombokning till kontot du vill ha. 

Är något oklart så får du gärna återkomma. 
Ha en fin dag! 
/My