Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

HarryK
MEDLEM

E-fakturor

Hej, jag har försökt skicka iväg två fakturor till olika kunder men utan framgång. Får felmeddelande "Organisationsnummer används redan". Vad bör jag göra för att få iväg dessa fakturor? 

Med vänliga hälsningar Harry 

9 SVAR 9
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @HarryK,

Tack för att du hör av dig till oss i forumet med en fråga. 

När du får detta meddelandet brukar det vanligen även komma en hänvisning om vad du kan kontrollera innan du testar att skicka om fakturan igen. Fick du någon ytterligare information? 

Stäm även av med din kund så du har fått korrekt organisationsnummer eller sök själv hos Bolagsverket. Kontrollera även så du har lagt in ditt momsregistreringsnummer i Företagsinställningar på fliken Grunduppgifter

Har du korrekt organisationsnummer, kollat så du har lagt in ditt momsregistreringsnummer i företagsinställningarna och det trots detta inte fungerar så behöver vi kika närmare på ditt ärende via vår support.

/Tinna

HarryK
MEDLEM

Tack för svaret. La in momsregistreringsnummer och fakturor kunde skickas.

Hej @HarryK

Fint att du fick det att fungera och tack för att du återkopplade till mig. 

Hoppas vi ses i forumet snart igen. 

//Tinna

Sofia F-L
MEDLEM

En fundering ... Om man arbetar för en ideell förening som inte är momsregistrerad - kommer man då få problem att skicka e-fakturor? Vi har ju inget momsregistreringsnummer att lägga in i företagsinställningarna. Använder e-ekonomi pro om det är av relevans.

Hej @Sofia F-L 

Tack för att du kontaktar oss. 

Precis som du är inne på så för att kunna skicka e-fakturor måste du ha lagt in ditt momsregistreringsnummer under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter. Detta finns beskriver i hjälpavsnittet Skicka e-fakturor

Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver. 

/Tinna

Vi har ju inget momsregistreringsnummer eftersom vi inte betalar moms. Betyder det att vi inte kommer kunna skicka e-fakturor? Jag testade att skicka en faktura till Kivra till en privatperson och det gick bra...

Hej @Sofia F-L 

Vi vill bara meddela att vi har tagit emot din fråga och avvaktar intern information angående hanteringen för er utan momsregistreringsnummer. Du är inte bortglömd! 🙂

/Tinna

Hej @Sofia F-L 

Vi har undersökt detta vidare och kan bekräfta att det är möjligt att skicka e-fakturor även om ditt företag eller förening är momsbefriade och därmed saknar momsregistreringsnummer. I sådana fall kan du helt enkelt lämna fältet för momsregistreringsnummer tomt. Det är dock viktigt att inkludera information om F-skatt (Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter) eller att företaget/föreningen inte redovisar moms (Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter).

Just nu är detta en funktion som inte är helt automatiserad, så för att säkerställa att allting blir korrekt ber vi dig att markera "Omvänd skattskyldighet" under Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter. Observera att du inte ska fakturera med omvänd skatt; denna markering är endast till för att e-fakturan ska visa att fakturan är momsfri.

Vi kommer även att uppdatera vår hjälpinformation med korrekt information också.

Tack för att du ställde frågan och ha en riktigt fin dag. 
/Tinna

Så bra att få ett tydligt svar på detta. Stort tack! 😀