Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

HenrikB
MEDLEM

Faktura kontra avi, transportstyrelsen

Hej. Jag undrar hur man bokför avier från transportstyrelsen på bästa sätt. Det är ju ingen riktig faktura då det saknas fakturanummer, organisationsnummer m.m. Kan man "fuska till det" och lägga in det som en faktura med OCR-numret som fakturanummer eller hur gör ni andra? För små avgifter som trängselskatt kanske det inte spelar någon större roll men för lite större avgifter (fordonsskatten för min lastbil är ganska hög) kanske det är lite viktigare, eller? Å andra sidan har väl gränsen på 4000kr då det krävs faktura att göra med moms, och det är ingen moms angiven på avierna man får från transportstyrelsen.

2 SVAR 2
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej HenrikB!

 

Det finns i dagsläget tyvärr ingen funktion för att hantera avier i Visma eEkonomi.

Istället får du skapa en leverantörsfaktura och kan lägga upp Transportstyrelsen som en leverantör.
Gällande leverantörsfakturanummer på leverantörsfakturan så är det ett obligatoriskt fält att fylla i.  Där kan du, precis som du själv föreslår, lägga in exempelvis OCR-numret som lev.fakturanummer.

 

Jag hoppas att detta kunde ge dig lite klarhet i hanteringen, återkom gärna om något känns oklart eller om det dyker upp fler funderingar!

/Tinne

Tack för hjälpen!