Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Adde12
UTFORSKARE

Faktura och Kreditfaktura från Visma

Hej,

jag fick faktura från VismaSpcs för tjänsten Visma eEkonomi Smart samt en extra användare för ett helt år. Jag hade missat att ta bort den extra användaren och kontaktade Visma Support för att stämma av om jag kunde få en kreditfaktura, vilket jag fick på det belopp som skulle dras av från den ordinarie fakturan.

 

Differensen mellan huvudfakturan och kreditfakturan betalade jag in till VismaSpcs och nu när jag skall göra avstämning i Kassa- och bankhändelser från kontoutdraget som jag "klistrat in" så stöter jag på patrull med anledning av att det inte finns ett matchande belopp då huvudfakturan är på ett större belopp.

 

Under Obetalda leverantörsfakturor så ser jag både huvudfakturan och kreditfakturan registrerade, där kreditfakturan står som förfallen på förfallodagen som jag fick fakturan.

 

Hur skall jag gå tillväga för att matcha ihop allt detta så det blir rätt och riktigt?

 

STORT TACK på förhand för support!

//Andreas

8 SVAR 8
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Börja med att matcha fakturan men ändra betalt belopp till fakturans bruttobelopp. Då uppstår en differens som ska motsvara kreditnotan. Ny bankhändelse och matcha kreditnotan så att differensen försvinner.

 

MVH

RoffaK

Hej!

 

Gå till Kassa- och bankhändelser. Välj Matcha. Leta upp den första fakturan från Visma. Visma kommer att föreslå att det är en delbetalning men då går du istället in och ändrar "Betalt belopp" så att hela fakturan är betald. Därefter Ny bokföringshändelse. Välj betalning av kreditfaktura. Då dyker krediten från Visma upp i rullistan 🙂

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hej igen!

Och Gott Nytt År!

Tack för supporten, men jag fick inte ihop beloppen och upptäckte till slut att jag hade blandat ihop beloppet på kontoutdraget från Swedbank som hörde till en helt annan faktura.

 

Beloppet på fakturan från VismaSpcs var på 4.320 kr inkl. moms och kreditfakturan som sedan kom var på 1.485 kr. Differens på 2.835 kr.

 

Beloppet jag försökte matcha emot på kontoutdraget var på 2.582 kr och jag fick hela tiden en differens på några hundra. Och detta med anledning av att beloppet 2.582 kr tillhörde en faktura från EnterCard.

Ibland är jag för trött i huvudet när jag sitter med bokföringen.

 

På detta, så lyckades jag självfallet att klicka på att Kvitta huvudfakturan på 4.320 kr från VismaSpcs och när jag insåg mitt misstag så tänkte jag att jag väljer att korrigera Kvittningen. Men detta var ju inget smart drag, för nu ser det hur skumt ut som helst i listan över Leverantörsfakturor (se nedan bifogad bild) och nu stämmer inte bolagets resultat.

VismaSpcs-Leverantörsfakturor.png

 

Hur fabian skall jag göra nu för att kunna återställa så att jag verkligen har kvar huvudfakturan på 4.320 kr som jag nu efter betalning av den rätta differensen (2.835 kr) kan genomföra enligt de steg som ni vänligt givit mig och då även få bort kreditfakturan1.485 kr.

 

STORT TACK på förhand!

 

//Andreas

Oj, ja nu verkar det blivit lite rörigt. Men det borde lösas med att du ångrar den kredit på 4320 kr som ligger nu?

 

God fortsättning på det nya året!

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Ja, minst sagt.

Vilken verifikation syftar du till?

 

God fortsättning på det nya året!

Mvh,

Andreas

Ver F38 borde gå att ångra? Får du bort den borde det vara löst?

 

God fortsättning till dig med ❤️ 

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hej igen,

 

ursäkta sen återkoppling. Får inte någon notis per e-mail när någon svarar, trots att jag bockat i "Skicka ett meddelande till mig när någon svarar" här på forumet.

 

Nåväl, när jag kikar i Levernatörsfakturor och på fakturan med verifikationsnummer F38, så kan jag klicka på Åtgärder och då kan jag välja "Ångra faktura.

eEkonomi01.png

Klickar jag på den, så får jag upp...

eEkonomi02.pngDetta borde lösa det hela anser du?

Tänker om verifikation 107 och 109 blir knasiga om jag gör så, eller vad tror du?

 

Tack på förhand!

//Andreas

Ver 107 och 109 tar bara ut varandra. Och de kommer att ligga kvar. Men om du ångrar denna faktura så ligger bara en faktura på 4320 kr som en skuld och den mindre krediten.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100