Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Tnenne
MEDLEM

Faktura på mail till kund

Hej! 

 

Finns det inget sätt man kan se om/när kund har öppnat sin mail med fakturan man har skickat?

Hade så i mitt tidigare bokföringssystem. Tyckte de va så bra att de om dom öppnat fakturan eller inte. För såg jag att dom inte hade de, så hade den oftast hamnat i skräpposten eller liknande. 
Då kunde jag ha lite koll.

 

mvh Terese

2 SVAR 2
Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej Terese! 

Tyvärr finns inte någon sådan funktion för när du skickar fakturan via e-post från Visma eEkonomi. Vill uppmuntra dig till att önska en sådan funktion via knappen Feedback och förslag nere till vänster i Visma eEkonomi - då hamnar önskemålet direkt hos våra utvecklare. 

Vill även passa på att tipsa om att skicka fakturan som e-faktura eller till Kivra. Då kan du känna dig trygg med att fakturan kommer fram och att kunden får påminnelser om att det finns fakturor att hantera. 

Mvh 
Marielle

Khedron Wilk
CHAMPION

Liten teknisk utvikning/komplettering till det officiella svaret:

 

E-post på Internet som det fungerar idag har inget pålitligt inbyggt stöd för att se om ett brev har lästs eller ej. Det finns helt enkelt inte i den underliggande tekniska standarden som e-post bygger på. (Att vissa kommersiella e-postsystem som t.ex. Microsoft Exchange har det är en annan sak.)

 

Teoretiskt skulle man kunna skicka fakturan som en länk att klicka på istället för PDF-bilaga och när kunden klickar på länken för att hämta fakturan skulle man kunna registrera den hämtningen. 

 

 

PS. Även om jag förstår behovet så skulle jag personligen bli frustrerad om jag själv skulle få sådana mail. Att få fakturorna som PDF-filer direkt i e-posten gör att jag kan automatisera hanteringen. Inte lika lätt med länkar. DS