Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Eagle_
MEDLEM

Faktura som blivit fel

Hej

Jag har från början råkat skicka två fakturor till samma kund med olika fakturanummer, den ena var alltså en dubblett. Kunden observerade inte detta heller utan betalade in bägge. Redovisningsbyrån sa att jag inte skulle göra någon kreditfaktura utan ta den extra inbetalningen på nästkommande faktura (detta är en återkommande företagskund). Jag skulle göra en vanlig faktura och skriva en notering om att de skulle betala 0 kr i textraden. Kunden har inte noterat detta utan betalat det belopp fakturan var på igen… Jag kanske har missförstått hur man gör, borde det stå O kr på själva fakturan? Det står på fakturan det belopp den är på att betala. Har inte råkat på detta problem tidigare, vet inte riktigt hur man gör detta.  Har jag gjort rätt men kunden har missat textraden?Förklara gärna från grunden hur detta ska göras på korrekt sätt. Tack.

3 SVAR 3

Hej!

 

Uppenbarligen så behöver nog kunden en kredit på den felaktiga fakturan då hen har lagt in bägge i sin bokföring. Din redovisningsbyrå eller du har troligen gjort en kredit i ditt system som du kan skicka till kunden. Du bör hitta den om du ställer dig på fliken alla fakturor och söker på kundens namn. Mejla den till kunden och förklara precis som du gjort ovan vad som hänt. Antingen ber kunden dig att betala tillbaka det som blivit dubbelt eller så säger de att de kan nyttja krediten mot nästa faktura.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Problemet i början till allt var att jag ångrade fakturan som blivit dubbelt när jag upptäckte misstaget men då var fakturan redan skickad till kunden så den fakturan finns ju inte i mitt system?  Tyvärr hade jag missat att fakturan inte makuleras automatiskt till kunden utan måste göras manuellt…Det har inte skickats någon kreditfaktura till kunden utan redovisningsbyrån sa att jag skulle göra en faktura som vanligt på nästa månad och skriva en notis att den var betald då de betalat samma summa månaden innan för en felaktig faktura. Jag ska nu skicka en faktura för förra månaden. Samma belopp som tidigare. De har ju det tillgodo. De ska betala 0kr. Hur gör jag?

Hej!

Jag förstod också att du ångrade den och det är helt korrekt. När du ångrar en faktura så skapar Visma med automatik en kredit åt dig och kvittar bort den felaktiga fakturan. Om du går till fliken Alla kundfakturor och söker på kunden så bör du hitta denna kredit och mejla den till dem och förklara precis enligt ovan så kommer nog kunden att fatta :). Du kan spara ner krediten som pdf och mejla separat till kunden från din vanliga mejl.

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100